Weer een file - het zal eens geen vrachtwagen zijn

Vrachtwagens lijken de laatste tijd vaker te kantelen dan ooit, met files tot gevolg. Maar is dat hun schuld? Nee, zegt de sector....

Vrijdagmiddag drie uur, muurvast op de A4, ter hoogte van Hoogmade in een file richting Amsterdam, die volgens de radio zal aangroeien tot elf kilometer. We staan zo stil dat er straffeloos mobiel kan worden gebeld en er wordt zichtbaar gezucht.

Ergernis maakt plaats voor opluchting als bij Roelofarendsveen gas kan worden gegeven, maar wordt weer ergernis als verderop de oorzaak van de file blijkt. Een vrachtwagen, die klem zat, is in de berm gemanoeuvreerd. Het zal eens geen vrachtwagen zijn.

Automobilisten hebben deze week weer een hoop te kankeren gehad, met name dinsdag toen drie snelwegen geblokkeerd raakten. Op de A27 kantelde 's nachts een vrachtwagen met achtduizend kippen aan boord, om half acht knalde een collega op de A58 op een wegafzetting en anderhalf uur later raakte een derde vrachtwagen van de A28. De ellende laat zich, behalve in dode kippen en gewonde wegwerkers, in een ontzagwekkend cijfer uitdrukken: 330. Zoveel kilometers stond het dinsdagmorgen vast, in de ochtendspits.

Over vrachtverkeer, drukte en veiligheid zijn twee verhalen te vertellen.

Het officiële verhaal kan beginnen op donderdagmiddag vier uur als we over de A2, A27 en A1 rijden. De fotograaf is op de stoel van de bijrijder gaan zitten om de misstanden vast te leggen.

Het is druk op de weg met de vertrouwde bakbeesten van Frans Maas, Harry Vos, Simon Loos, de Duitser Willi Betz en de Noor Christian Salvesen. De achterbankcollega heeft de telefoon paraat. Dankzij de telefoonnummers op de wagens is het mogelijk meteen beklag te doen. Maar het blijft stil op de achterbank en ook de fotograaf ziet werkeloos toe. Vrachtwagens rijden als in een konvooi op de rechterbaan en knipperen beleefd als ze willen invoegen.

Nee, de trucker is zo slecht nog niet, zegt brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland. De cijfers wijzen ook in die richting . Het aantal vrachtautokilometers is de laatste jaren toegenomen. Maar het aantal ongevallen waarbij een vrachtwagen betrokken was, is juist afgenomen. Woordvoerster Esther Vorenkamp: 'De transportsector doet er alles aan om het zo veilig mogelijk te maken.' Organisaties als 3VO en ANWB, noch de politie heeft reden daaraan te twijfelen.

Toch doet de KLPD, toezichthouder op het snelwegennet, op dit moment onderzoek naar kantelende vrachtwagens. De indruk bestaat dat dat de laatste tijd vaak gebeurt. Gemiddeld zou eens per week de snelweg geblokkeerd worden door een liggende vrachtwagen. Volgens 3VO komt dat vooral doordat bochten met te hoge snelheid worden genomen. Een betere signalering kan een hoop schelen. 'Maar het is onzin om meteen de schuld bij de chauffeur te leggen', zegt een woordvoerster.

Het officieuze verhaal is dat van truckers die, aangemoedigd door hun bazen, voortrazen over 's heren wegen en wordt verteld door (ex-) werknemers van transportbedrijven. Zij doen dat op voorwaarde van anonimiteit.

Vooral verse waar verdraagt geen vertraging en dan is het risico van een bekeuring snel genomen. Zo zouden transportondernemers hun chauffeurs vaak vragen 'hun eten voorbij te rijden'. Het is een verkapte invitatie om op de heenweg vooral door te rijden en niet, zoals zou moeten, na 4,5 uur drie kwartier rust te nemen. Wie zijn eten voorbij rijdt, mag het op de terugweg in een knap restaurant inhalen. Ook zou er (nog steeds) met snelheidsbegrenzers worden gerommeld en worden onervaren chauffeurs te vroeg in het diepe gegooid. 'Alles moet snel, snel, snel. Logisch dat het dan misgaat.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden