Wedstrijd zonder wurgcontract

'De beste singer-songwriter van Nederland' (VARA/BNN) onderscheidt zich van andere talentenshows. 'Hier móet je jezelf zijn.'

AMSTERDAM - 'Gebruik niet te veel versieringen om je woorden heen. Dan komt de message minder mooi over', adviseertVince van de band Di-rect een van de jonge deelnemers aan De beste singer-songwriter van Nederland. Daar draait het inderdaad om in dit programma: oorspronkelijkheid, een persoonlijk verhaal en geen opsmuk.


Ster is de 21-jarige studente Maaike Ouboter, wier roem inmiddels is gevestigd: tijdens haar auditie wist ze met het liedje Dat ik je mis jurylid en presentator Giel Beelen tot tranen toe te roeren. Ouboter schreef het lied voor haar overleden moeder. Daarna ging het razendsnel. Een dag later stond ze op één en het liedje werd bijna vier miljoen keer bekeken op YouTube.


Het programma onderscheidt zich van de reeks talentenjachten die we vooral kennen van de commerciële omroepen. Het heeft weliswaar redelijke kijkcijfers voor de maandagavond van Nederland 3, maar komt niet in de buurt van genregenoot X Factor. Wat eromheen gebeurt, is daarentegen veel groter. Ouboter is de sensatie, maar ook de kandidaten van vorig jaar hebben succes. Nielson heeft momenteel een hit met het lied Hoe en winnaar Douwe Bob stond op Pinkpop.


'Jezelf zijn' was ook altijd het motto van Idols, maar hier ligt het anders, zegt Giel Beelen. 'Hier móét je jezelf zijn. Het is niet alleen een zangwedstrijdje. Je moet kunnen schrijven, zingen en jezelf begeleiden.' Het wedstrijdelement is volgens hem ook maar een haakje. 'Het gaat erom mensen te leren kennen en te zien hoe ze zich ontwikkelen'.


Waar de commerciële shows worden gemaakt door grote mediabedrijven als Talpa (The Voice of Holland) en FremantleMedia (Idols, X Factor), wordt De Beste Singer-Songwriter geproduceerd door het onafhankelijke productiehuis BlazHoffski, bekend van onder meer Toren C en Hello, Goodbye.


Deelnemer Jeroen Kant (30) noemt het programma en de mensen erachter integer. 'Ik denk dat kijkers het daarom ook waarderen. Je hebt als artiest zelf de touwtjes in handen. Er is niet een heel plan voor je uitgestippeld'.


Kandidaten krijgen geen wurgcontract opgedrongen. 'In Amerika verklaren ze ons voor gek, maar kandidaten krijgen inderdaad geen contract 'aan de voordeur', zegt producent Erik van der Hoff. Jeroen Kant en Maaike Ouboter hebben alleen een verklaring moeten tekenen dat ze er niet tussentijds mee stoppen.


Ouboter zelf heeft, tamelijk uitzonderlijk voor de entertainmentwereld, geen manager. Ze wordt begeleid door BlazHoffski. Van der Hoff: 'Soms lijken we een managementbureau, maar wij zijn toch echt televisiemakers.'


Met het programma troeft het relatief kleine Blazhoffski de grote jongens af. Rijk worden ze er niet van. De opbrengsten gaan volgens Van der Hoff naar de kandidaten zelf en naar de VARA en BNN die het programma uitzenden.


Moet het succesvolle concept net als Idols nu eindeloos worden uitgemolken? Van der Hoff wil graag nog een derde seizoen maken. Daarna ziet hij wel weer. 'Als het niveau van de kandidaten minder wordt, is het een goed moment om te stoppen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden