Wederom code rood in Peking door smog

Voor de tweede keer deze maand is in de Chinese hoofdstad Peking code rood afgekondigd in verband met smog. Dat heeft tot gevolg dat scholen dicht moeten en dat er minder voertuigen de straat op mogen. De verwachting is dat de smog nog tot dinsdag de stad verstikt.

Een Chinese jongedame in een smogrijk Peking. Beeld reuters

Het aantal schadelijke fijnstofdeeltjes (PM2.5) ligt op 500. Dat is twintig keer meer dan het niveau dat nog veilig is volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). De helft van het aantal auto's in het 22,5 miljoen inwoners tellende Peking moet aan de kant blijven. Fabrieken moeten hun productie terugschroeven en andere zaken die in de buitenlucht rook veroorzaken, zoals barbecues, zijn verboden. Inwoners wordt aangeraden binnen te blijven.

De smog in China heeft tot gevolg dat jaarlijks 1,4 miljoen mensen eerder overlijden, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. De meeste smog is afkomstig van kolencentrales en de uitstoot van auto's, het gevolg van drie decennia ongebreidelde economische expansie. Niet alleen Peking heeft te lijden onder de smog, een groot deel van het noorden van China zucht onder de verstikkende roetmist.

Bloggen tot het blauw is

Toen China voor het eerst code rood afkondigde, hield correspondent Marije Vlaskamp drie dagen een 'smogblog' bij vanuit de Chinese hoofdstad. 'Een hese stem. Een branderige keel. Prikkerige ogen. Moe. Licht geïrriteerd omdat ik me niet kan bewegen zoals normaal. Ademen door filters levert hoe dan ook geen volle longen zuurstof op en dus loop ik een beetje langzamer.' Lees het hier terug.
Benieuwd naar het leven achter het smoggordijn? Bekijk hier interactieve foto's waarop je ziet wat de smog met het leven rond het Plein van de Hemelse Vrede doet.

'Maatregelen helpen'

Volgens de Chinese overheid hebben de maatregelen tijdens de vorige en tevens eerste smoggolf ervoor gezorgd dat het smogpercentage in de stad met dertig procent afnam.

Het was de eerste keer dat in China deze code rood werd afgekondigd. Correspondent Marije Vlaskamp vertelt over de gevolgen van die maatregel: 'Het smogalarm heeft veel losgemaakt in China. Toch is het moeilijk om iets wat al zo lang een probleem is te veranderen. De economie moet natuurlijk gewoon blijven doordraaien. Voor een structurele verandering moet de hele stad anders worden ingericht. Nu moeten veel mensen lang in de auto zitten om bij hun werk te komen en ontstaan er veel files. Het smogalarm is wel een goede test geweest voor de Chinese overheid, omdat ze nu weten hoe ze kunnen reageren in het geval van code rood. Ook zijn veel Chinezen die tot nu toe niet zo met smog bezig waren flink met hun neus op de feiten gedrukt. '

Tekst loopt door onder de foto

Teheran

Ook in de Iraanse hoofdstad Teheran wordt veel smog gemeld. Scholen in die stad blijven zondag gesloten en de bewoners hebben het dringende advies gekregen om binnen te blijven. Ook in plaatsen in de provincie blijven scholen zondag gesloten.

Iran heeft, net als China, veel last van luchtvervuiling, deels doordat er veel oude auto's rijden en omdat de naleving van regels over uitstoot niet goed wordt gecontroleerd. 'De belangrijkste bron van luchtvervuiling zijn de motoren en auto's waarvan de katalysator is verwijderd', zei het hoofd van de gezondheidsorganisatie tegen het staatspersbureau IRNA.

Teheran telt 12 miljoen inwoners en ligt in de schaduw van het Elboersgebergte. Die bergrug voorkomt dat de wind de vervuiling kan wegblazen.

Teheran in smog in 2012 Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden