Webwinkels leverden 460.000 pakketjes te laat met Sint en Kerst

Webwinkels hebben tijdens de feestdagen in december ongeveer 460 duizend pakketjes te laat bezorgd. Dat is ietsje beter dan het jaar ervoor, toen zo'n 475 duizend pakketjes niet op tijd in de zak zaten of onder de kerstboom lagen. Dit meldt de NOS.

Een pakketje in het distributiecentrum van internetwinkel Bol.com.Beeld anp

De cijfers zijn afkomstig van marktonderzoeker Q&A. In het onderzoek zijn de pakketjes meegerekend die te laat werden geleverd door schuld van de webwinkel of de bezorgingdienst. In vergelijking met december 2014 is het percentage te laat bezorgde pakketjes voor het Sinterklaasfeest onveranderd gebleven: 5 procent. Kerstcadeaus zijn afgelopen december wel iets beter aangeleverd: 6 procent te laat tegenover 7 procent in 2014.

Die lichte verbetering laat zich volgens Q&A-directeur Frank Quix verklaren doordat Kerstmis vorig jaar op een donderdag viel. 'De meeste bestellingen worden namelijk gedaan op zondag en maandag', zei hij tegen de NOS. Dit gaf de webwinkels en pakketjesbezorgers een dag langer de tijd om bestellingen af te leveren.

Ondanks het feit dat bijna een half miljoen pakketjes niet op tijd arriveerden, zijn klanten bovenmatig tevreden over online winkelen, aldus het Q&A-onderzoek. Slechts 4 procent van ondervraagde consumenten die een levering te laat ontvingen zegt de volgende keer zijn of haar aankoop in een fysieke winkel te willen doen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden