Webwinkel Bol.com zet deur wijd open voor concurrentie

Amsterdam - Webwinkel Bol.com verwelkomt concurrentie op de eigen site: vanaf dinsdag kunnen consumenten elektronica van andere bedrijven via Bol.com bestellen.


Hiertoe is de webwinkel een samenwerking met verschillende elektronicabedrijven aangegaan. Bol.com zet met deze dienst, Bol.com Plaza genaamd, een volgende stap richting het uiteindelijke doel: 'de breedste keuze voor de klant, op welk gebied dan ook', aldus Daniel Ropers, directeur van Bol.com.


Het bedrijf kondigde de nieuwe dienst dinsdag aan bij de presentatie van de jaarcijfers. Die lieten een recordomzet van 318 miljoen euro zien, ruim 40 miljoen meer dan vorig jaar. Door nieuwe diensten zoals Bol.com Plaza te lanceren, hoopt Ropers de stijgende lijn voort te zetten.


Voortaan wordt bij computers, digitale camera's, en dvd- en harddiskrecorders ook de prijs en levertijd van concurrenten getoond. Kiest de klant voor een product van de concurrentie, dan kan het gewoon via Bol.com besteld worden.


Bol.com regelt de betaling, de concurrent zorgt voor de levering en garantie. 'In elektronicahandel is het moeilijk om altijd voldoende op voorraad te hebben of altijd de goedkoopste te zijn. We willen dat mensen bij een bezoek aan Bol.com meteen zien waar ze het beste kunnen bestellen', vertelt Ropers.


Een nobel streven, maar Bol.com wint er zelf ook mee. De webwinkel krijgt een commissie per verkocht product van de elektronicabedrijven. Hoeveel wil Ropers niet zeggen. Wel geeft hij een indruk: 'Op elektronica betalen wij per verkochte euro ongeveer 15 tot 20 cent aan marketing. De commissie die onze partners moeten betalen zit daar een stuk onder.' Door zichzelf als vergelijkingssite te profileren, bindt Bol.com de strijd aan met andere vergelijkingssites en zoekmachines.


Tot dusver kan de klant via Bol.com producten kopen van Megapool.nl, Informatique.nl, Internetshop.nl en Bobshop.nl. 'Bol.com heeft een goede naam en veel bezoekers. Het is voor ons een goede mogelijkheid om een groter publiek te bereiken', verklaart een woordvoerder van Megapool.nl.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden