Websites completeren het succes van consumenten-tv

In navolging van veelbekeken consumentenprogramma’s, worden ook bijbehorende websites goed bezocht.

Honderdduizenden bezoekers bekritiseren nieuwe producten en diensten op de discussiefora van Trosradar.nl en Kassa.nl. Ze worden met name geraadpleegd door mensen die een aankoop overwegen. Ook is het dé plek om mensen te waarschuwen voor een bepaalde dienst of instelling.

De best bezochte Nederlandse vergelijksite is echter Kieskeurig.nl. Volgens de cijfers van de Stichting Internetreclame (STIR) bezoeken elke week een miljoen mensen deze site. ‘Consumenten willen graag waar voor hun geld en dus de juiste keuze maken. De overvloed aan keuzes maakt dat consumenten meer en meer beseffen dat ze ook een foute beslissing kunnen nemen. Men hecht daarom veel waarde aan elkaars ervaring’, verklaart een woordvoerster van Kieskeurig.nl.

De site maakt gebruik van de naamsbekendheid van de TROS-show Kieskeurig uit de jaren tachtig. Deze tv-rubriek, gepresenteerd door wijlen Wim Bosboom en Mireille Bekooy, was de voorloper van Radar. De site Kieskeurig.nl heeft echter niets met deze retro-tv te maken. Op Kieskeurig worden producten en prijzen vergeleken en geven consumenten hun mening. Dit gebeurt op veel meer plaatsen op het internet.

Andere goedbezochte websites zijn Vergelijk.nl , Independer.nl, Kelkoo.nl en Prijsvergelijk.nl. Een betaalde, maar zeer uitvoerige, testsite is die van de Consumentenbond.

In de slipstream van al deze vergelijksites, worden er nu ook soortgelijke tijdschriften op de markt gebracht. Zo lanceerde Ilse media, dochter van Sanoma Uitgevers, vorig jaar het gratis Kieskeurig Magazine in een oplage van 700.000 tot een miljoen exemplaren. Ook Vara’s Kassa duikt in de wereld van de print. Vanaf eind september ligt Kassa Magazine in de winkels.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.