Website ov-chipkaart 'lekt' al sinds januari

Het lek op de website van ov-chipkaart bestaat al sinds januari en niet sinds vorige week. Dit heeft een woordvoerster van Trans Link System, het bedrijf achter de chipkaart, vandaag gezegd. Het probleem kon echter niet eerder worden opgelost omdat de oorzaak niet kon worden achterhaald.

Beeld anp

Afgelopen jaar meldden zich rond de 15 personen bij het bedrijf met de mededeling dat persoonlijke gegevens van ov-chipkaarthouders met een online-account zichtbaar zijn voor anderen. 'Omdat we niet precies konden achterhalen hoe een en ander werd veroorzaakt, konden we het lek niet boven water krijgen', lichtte de woordvoerster toe.

Kort geleden meldde zich weer een chipkaarthouder, maar dan met printjes van het scherm. Daarop werd precies duidelijk hoe het probleem zich voordeed. Zo kon het probleem wel snel worden gesignaleerd. Het bedrijf hoopt dinsdag alles weer op orde te hebben en het lek te hebben gedicht.

De man die zich met de printscreens meldde, kreeg in zijn online-overzicht gegevens van een ander te zien. Na de update zal Trans Link Systems nog enige tijd in de gaten houden of het probleem zich niet opnieuw voordoet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden