'We zijn vergeten te vernieuwen en voorloper te blijven'

Directeur Jan Oosterwijk van The Body Shop Benelux wacht op nieuw elan bij bestuurders en pleit voor loslaten dogma's...

Hij ergert zich aan de media. Volgens directeur Jan Oosterwijk van The Body Shop Benelux 'hebben ze ons al afgeschreven'. Sinds het bedrijf onlangs bekendmaakte dat oprichters Anita en Gordon Roddick zijn teruggetreden als co-voorzitters, is de teneur in de kranten volgens hem: 'Het gaat slecht met The Body Shop'.

- En dat is niet waar?

'Goed, er is al een paar jaar onrust in de tent. De tucht van de beurs past uiteindelijk toch niet helemaal goed bij zulke uitgesproken personen als de Roddicks. Onder druk daarvan is er vijf jaar geleden een wijziging gekomen, een nieuwe bestuursvoorzitter, Patrick Gournay, kreeg de leiding, er zou een professionele lijn in komen.

- Maar die vernieuwing is geen succes geworden.

'Het bedrijf is een beetje gaan zwalken. Patrick Gournay had een aantal producten gelanceerd, te snel, te nieuw, die niet helemaal bij The Body Shop pasten. Die zijn geflopt. Ze wilden scoren, zo van: we zijn een nieuw team, maar daarin zijn ze doorgeschoten. Een aantal goeie producten werden weggedaan, old favourites, waardoor een hoop mensen bij ons zijn weggelopen en klantenaantallen terugliepen. Dat is inmiddels deels weer rechtgezet. Seaweed and peony, een van onze best verkopende shampoo's, is bijvoorbeeld weer terug in het assortiment en het loopt prima.'

- En jullie hebben last van de remmende voorsprong.

'Er komt steeds meer concurrentie, maar dat is juist onderdeel van ons beleid. We willen dat onze filosofie gemeengoed wordt. Wij zeggen in feite tegen andere bedrijven: ''Incorporeer dezelfde principes die wij hebben, ga ook aan het milieu denken, ga recyclen. Maak cosmetica zonder dat daar dierenleed aan te pas hoeft te komen.'' Daarmee zijn onze plantaardige producten van een niche-stuk een generieke markt geworden. Dat is helemaal niet erg, maar we zijn vergeten om de vernieuwende grenzen op te zoeken, om een voorloper te blijven.'

- The Body Shop heeft een tijd in de etalage gestaan, maar is uiteindelijk niet verkocht.

'Toen we boven de markt hingen heeft een aantal partijen zich aangediend, met name durfkapitalisten. Niks ten nadele daarvan, maar die voegen niet of nauwelijks wat toe. Die willen alleen maar doorverkopen. En dat wilden wij niet. Zowel de board als de franchisers en dochterondernemingen waren daar tegen. Toen is er afgehaakt.'

- Niet meer verkopen, dus?

'Nee, we gaan gewoon verder zoals het nu is, maar met een nieuwe bestuursvoorzitter. Er is de afgelopen drie, vier, vijf jaar een gebrek aan duidelijke lijn geweest en we zitten te springen om duidelijkheid, te wachten op een eigentijdse invulling van hoe de winkels eruit moeten zien. Het is allemaal een beetje gedateerd geworden.'

- Wat wordt het nieuwe beleid?

'Ik denk dat de nieuwe bestuurders, Adrian Bellamy en Peter Saunders, toch meer de dochter-ondernemingen en franchise-nemers bij het beleid gaan betrekken. Anders werkt het niet. Ze moeten de creativiteit en het enthousiasme, wat een beetje ingezakt is, weer opvijzelen. Wellicht blijven we tijdens het veranderingsproces niet noodzakelijkerwijs alleen maar in onze winkels verkopen. Het merk Body Shop zou weleens een grotere invulling kunnen krijgen, dan het nu doet.'

- Namelijk?

'Het feit dat The Body Shop alleen maar op de huid gesmeerd wordt. Dat merk, de emotionele lading van dat merk, zou een aantal extensies kunnen krijgen.'

- U denkt aan een breder assortiment dan cosmetica alleen.

'Ja. Aan gezonde voeding bijvoorbeeld. Voedingssupplementen. IJs is ook mogelijk, of vers, vruchtensappen. Als het product onze boodschap maar blijft uitdragen. Je ziet Numico, je hebt Wessanen, die zijn allemaal met gezondheidsvoeding bezig. Daar zou The Body Shop, puur hypothetisch hoor, met zijn merk wellicht een voorbeeldfunctie kunnen hebben. Misschien zijn er samenwerkingsverbanden mogelijk. Wij hebben verstand van retailen en verstand van communiceren.'

- Is dit een uitnodiging aan bedrijven om eens te komen praten?

'Misschien wel, ja.'

- Of is The Body Shop daarover al in gesprek?

'Beide. Dat wil zeggen: wij zijn daar intern over aan het praten, brainstormen.'

- Aan wie denkt u? Wessanen?

'Dat sluit ik niet uit.'

- Numico?

'Zou kunnen. Zo zijn er natuurlijk wel meer spelers.'

- Unilever?

'Dat zou heel goed mogelijk zijn. Unilever heeft Ben & Jerry's opgekocht, en die hebben net zo'n filosofie als wij.'

- Een verbreding van het assortiment zou een inkrimping van het cosmetica-assortiment betekenen.

'Nee, dat hoeft niet, dat kan ook naast elkaar bestaan. Je kunt beide in één winkel hebben, je kunt ook op nieuwe lokaties met iets anders gaan zitten.'

- Hoe concreet zijn die plannen?

'Nou, ik heb het er bijvoorbeeld niet met Adrian Bellamy over gehad. Maar ik weet dat de Roddicks er ook zo over denken. Je probeert je bedrijf een nieuwe, eigentijdse vorm te geven. The Body Shop moet als een phoenix uit de as herrijzen. We moeten niet in ouwe dogma's blijven hangen. Wat anderen in ons aantrekt, is dat we apart zijn.'

- U bent bijna 58 jaar, wanneer geeft u het stokje door?

'Hmmm, over één à twee jaar. Maar of ik dan afscheid neem. . . misschien wil ik wel adviseur blijven, of toch eigenaar. Het kan zijn dat ik het bedrijf verkoop, maar pin me d'r niet op vast.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden