'We zijn nog niet uitontdekt'

Met de Grand Canyon trek je lezers, met de Waddenzee niet, merkte de hoofdredacteur van de Nederlandse National Geographic.

'National Geographic begon in 1888 als verenigingsblad van een genootschap van avonturiers en wetenschappers, de National Geographic Society. Hun ideaal was het vergroten en verspreiden van geografische kennis. Als je verstandige mensen laat zien hoe de wereld is, nemen ze verstandige besluiten, zo was hun idee.

'Voor de Nederlandse versie vertalen en bewerken we artikelen uit de Amerikaanse 'moedereditie'. Daaromheen zit een schil van eigen verhalen en rubrieken, die allemaal iets te maken hebben met Nederland of België. De lat ligt hoog: onze stukken moeten voldoen aan dezelfde hoge kwaliteitsnorm als die van de Amerikaanse editie.

'Gebeurtenissen in de Verenigde Staten bepalen grotendeels de redactionele agenda. Orkaan Sandy was aanleiding voor een verhaal over de oprukkende zeespiegel. Onze lezers willen die Amerikaanse inhoud, maar het blad moet ook vertrouwd voelen. Als hoofdredacteur weeg ik af: is dit interessant voor de Nederlandse lezer?

'We waren trots op een verhaal over de Waddenzee, een grote feature van meer dan twintig pagina's bij ons vijfjarig jubileum. Maar dat werd niet opgepikt in de losse verkoop. Mensen lezen National Geographic voor de Grand Canyon en Machu Picchu, niet per se voor de Waddenzee.

'De best verkopende onderwerpen blijven de klassiekers: de Maya's, het oude Egypte, de Titanic.

'Als een verhaal niet fotografisch verteld kan worden, wordt het niet verteld. Beeld is leidend. Wij geven fotografen veel tijd. Dat is een belangrijke meerwaarde voor hen. Daarnaast hopen onze Nederlandse fotografen dat ze opgepikt worden in Amerika. Wij zijn wat dat betreft toch de gateway to heaven.

'Een National Geographic-foto moet puur zijn, niet gemanipuleerd. We zijn streng: als een fotograaf beeld inlevert, willen we altijd de oorspronkelijke camerabestanden zien. Er zijn affaires geweest met sjoemelende fotografen. Een Franse fotograaf maakte foto's van Tanzaniaanse jagers met olifantenslagtanden als jachttrofee. De slagtanden bleken geleend, de foto's waren in scène gezet. Zo iemand wordt meteen buiten de National Geographic-gemeenschap gestoten.

'Onze boodschap is meer activistisch geworden: laat je inspireren door de aarde, maar zorg er ook goed voor. Daarom hebben we óók schrijnende reportages. Maar wel met mooie foto's. Zo hebben we een verhaal over wantoestanden in de ertswinning voor mobiele telefoons in Congo. Geen leuk onderwerp, maar de fotografie erbij is prachtig. Door er naar te kijken word je ook geconfronteerd met de boodschap.

'Sommige mensen vinden dat irritant. Dierenverhalen hebben altijd een passage over een bedreigde habitat. We laten de wereld zien mét haar problemen, maar we zijn geen opinieblad. Je moet een balans vinden. Waarschuwen, maar niet zo dat de mensen kopschuw worden. Niet iedereen wil elke maand lezen dat het slecht gaat met de wereld.

'Eens in de twee jaar komen alle internationale hoofdredacteuren samen in Washington. Onderzoekers en ontdekkers geven dan presentaties. Daar word ik heel erg door gevoed. Dan ontstaat weer dat gevoel van een society: niemand kent de wereld beter dan wij. Het is een National Geographic-slogan, maar zo voel ik het echt.

'We zijn nog niet uitontdekt. Het wordt specialistischer, hele continenten ontdekken we niet meer. Maar we weten nog weinig over microbiologie, de ruimte. Ook het verleden kennen we nog niet helemaal. En door nieuwe technieken kunnen we bijvoorbeeld ijsboringen doen in Antarctica, waardoor we meer te weten komen over het klimaat van vroeger.

'Gelukkig leeft bij de uitgeverijtop nog steeds het besef dat als je onontgonnen gebieden wilt blijven ontdekken, je daar geld in moet stoppen. Als het allemaal goedkoper moet en we bijvoorbeeld stockfoto's zouden moeten gebruiken, verliezen we ons bestaansrecht.

13 JAAR HOOFDREDACTEUR

Historicus Aart Aarsbergen is sinds 2000 hoofdredacteur van de Nederlandse editie van National Geographic, die onder licentie uitgegeven wordt door G+J Nederland. De eerste vier edities werden nog onder een andere hoofdredacteur uitgebracht. Hoe hij de baan kreeg? 'G+J Nederland benaderde mij via een recruitmentbureau. Daarvoor was ik werkzaam in het boekenvak.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden