'We willen ons verhaal strak krijgen'

In Amsterdam konden jonge ondernemers vrijdag hun ideeën aan de man brengen tijdens een netwerkevent met de 'grote jongens'.

AMSTERDAM - 'Het is tijd voor het eerste levende huis. Geen boomhut, maar een bewoonbaar pand. Uit een fundament van zandzakken laten we jonge boompjes en planten groeien, die samen één levend wezen worden.' Bob Radstake van de beginnende onderneming The Living Village staat tussen twintig hangtafels vol notitieblokken, stiften en karaffen water. 'Dit is een goede netwerkdag. We spreken marketingjongens die weten hoe geldstromen lopen en zien hoe andere ondernemers hun ideeën verkopen. Vandaag willen we ons verhaal strak krijgen.'

In Pakhuis de Zwijger aan het IJ organiseert Deloitte in samenwerking met lezingenevenement TEDxAmsterdam een innovatieworkshop. De dienstverlener brengt dertig veelbelovende ideeën en beginnende bedrijfjes in contact met deskundigen, grote ondernemingen en met elkaar. Dat moet leiden tot een vruchtbare kruisbestuiving tussen nieuwe ideeën en gevestigde namen. 'Veel innovatiepotentie in Nederland blijft onbenut', zegt Wassili Bertoen van de innovatietak van Deloitte. 'Je ziet dat een techneut een idee verzint en de inhoud begrijpt. Maar dan is er nog een vertaalslag te maken: waarom is het concept relevant? Hoe maak je een verdienmodel? Wij willen ideeën stimuleren en verder ontwikkelen.'

Ter inspiratie staan in het trappenhuis borden met ondernemerswijsheden als 'Vind geen klanten voor je producten, maar producten voor je klanten.' Op de verschillende verdiepingen lopen coaches en financieel deskundigen, maar ook logomakers en een zanger rond. Aan hen proberen de jonge ondernemingen hun ideeën uit te leggen. Zo probeert PortConnect coach Henkjan Smits duidelijk te maken waarom er toekomst zit in een universeel communicatiesysteem voor havens en vrachtschepen. Detlev van Loenhout van P&P Transformation wil kantoorpanden flexibel inrichten, maar heeft nog geen idee hoe daar geld mee is te verdienen.

Buiten demonstreert Theo van Lieshout met twee koperen pijpen en een theekan een systeem om datacentra slimmer te koelen. Door restwarmte efficiënter te geleiden en te hergebruiken, kan wereldwijd het equivalent van 30 procent van het energieverbruik van Japan en Groot-Brittannië worden bespaard. 'Ik ben hier enthousiast over', zegt datacentrumspecialist Wouter Kok van ingenieursbureau Deerns. 'Dit is de toekomst. De markt van datacentra bloeit financieel, maar is op het gebied van koeling nog erg onprofessioneel. Als je minder vermogen nodig hebt om te koelen, bespaar je enorm op de kosten. Daarom is hergebruiken van warmte een must. Als je Google hiervan kunt overtuigen, kun je de keten enorm verbeteren.'

Bij het introduceren van de techniek kan Deerns een grote rol spelen, denkt Kok. Het bureau bouwt in Europa datacentra voor de grote spelers op de markt. 'Dat is de kracht van samenwerking met kleine, jonge bedrijven. Zij hebben de ideeën en wij hebben het netwerk, de middelen en de reputatie.' Grote bedrijven en startups kunnen elkaar helpen, denkt ook Alexandre Janssen van Deloitte Innovation: 'Wij leren vandaag van de passie, de durf en het ondernemerschap van de jonge bedrijven. Men vraagt ons: wat levert deze dag op? Op korte termijn misschien niets. Maar dat is de kern van innovatie: je moet iets proberen, voordat je enig idee hebt wat eruitkomt.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden