We moeten van onze gespleten consumentenpersoonlijkheid af

Denkfouten in hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: gespleten persoonlijkheid.

Er blijven gebruiksonvriendelijke producten op de markt komen, en dat ligt niet aan de fabrikanten. Dat ligt aan ons. Aan onze gespleten consumentenpersoonlijkheid. Het probleem is dat je het gebruiksgemak van een product alleen kunt beoordelen door het te gebruiken. Terwijl zaken als prijs, vormgeving en aantal functies wél allemaal op zicht te beoordelen zijn. Dus daarop letten we bij een aankoop.

En dan gaan we voor een product met veel functies, want dat is veel waar voor je geld én je weet nooit of dat HIDC amplified sound resolution later niet nog eens van pas komt, toch? (Deze functie heb je waarschijnlijk niet nodig, want ik heb hem zelf verzonnen, maar je dacht misschien toch even 'heb ik dat eigenlijk wel?'). Alleen, producten met meer functies zijn doorgaans moeilijker te gebruiken.

En vormgeving hoeft dan weer niets te zeggen over de gebruiksvriendelijkheid van een product. Er zijn lelijke producten op de markt die wel heel gebruiksvriendelijk zijn. En andersom: bij dat cleane, strakke product moet je misschien te veel functies met te weinig knoppen bedienen.

En dan prijs. Doorgaans is aan goedkopere producten minder aandacht besteed in de ontwerpfase en zitten er goedkopere componenten in (langzamere processor, kleiner scherm, kleinere batterijen), die het gebruik negatief beïnvloeden.

Als consument hebben we een gespleten persoonlijkheid: in ons zit een koper en een gebruiker. De koper let op de zichtbare korte-termijnzaken en de gebruiker wordt geconfronteerd met de onzichtbare lange-termijneffecten, zoals gebruiksgemak en productiekwaliteit. Het is niet voor niets dat binnen webbedrijven gebruiksgemak vaak veel belangrijker wordt gevonden dan bij bedrijven die fysieke producten maken: op het web ben je eerst gebruiker en dan pas koper. Daar betekent geen gebruiksgemak geen verkoop.

De beste manier om te zorgen dat gebruiksonvriendelijke producten van de markt verdwijnen, is ze niet meer te kopen. Maar dan moeten we wel leren omgaan met onze gespleten persoonlijkheid en voor aanschaf een product uitproberen, reviews lezen en vrienden hun ervaringen vragen. Dan maken we een kans.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden