'We moeten nieuwe producten bedenken, risico's nemen'

Het imago van het welzijnswerk is diffuus, het geitenwollensokkensyndroom is nog niet afgeschud. Het veld kampt met een 'grijze prop', welzijnswerkers die in de jaren zeventig uit idealisme voor het vak kozen en op niet al te lange termijn massaal met de VUT gaan....

Van onze verslaggeefster Janny Groen

Naar aanleiding van het tienjarig bestaan van de welzijnskoepel VOG wordt er vandaag op een congres in Den Haag gepraat over de toekomst van het welzijnswerk. Sjef van Gennip, directeur van de VOG, beschouwt de moeizame situatie in het welzijnswerk als een 'uitdaging' en wijst op allerlei 'onconventionele ontwikkelingen'.

Van Gennip: 'Werknemers vinden is moeilijk. We vissen in dezelfde krimpende vijver als bijvoorbeeld de gezondheidszorg. Daar wordt over het algemeen nog iets beter betaald en die sector kampt al met een schrijnend tekort aan personeel.

'Met alleen een betere betaling los je de problemen niet op. Je moet creatief zijn met overige arbeidsvoorwaaren, zoals flexibele werktijden, op maat gesneden CAO's en vooral met een aanbod van producten en diensten waarmee het veld zich kan onderscheiden.'

- Een hels karwei, jongeren trekken die weinig affiniteit hebben met de geitenwollensokkensector.

Van Gennip: 'We werken aan imago-campagnes. Het verbaast me echt dat dat stigma zo hardnekkig is. We worden vereenzelvigd met het sociale aspect, de zachte kant. Dat imago stamt uit de jaren zeventig. Toen werd er eindeloos gepraat, wollig ook.

'Het welzijnswerk heeft zich inmiddels sterk ontwikkeld. De problematiek wordt veel breder gezien, het is echt niet meer zalvend kijken naar het individu. We spreken nu in termen van effectmeting, sluiten convenanten, schuwen de markt niet. We moeten het ondernemerschap verder ontwikkelen, meer risico's durven nemen. Nieuwe producten bedenken. De oudere anno 1999 is anders dan de oudere van twintig jaar geleden. Waarom zouden we niet een outdoor-training in de Ardennen aanbieden?'

- Moet dan niet eerst de achterban worden bekeerd? Die klaagt nu al over de doorgeschoten marktwerking.

'Ik weet dat een deel van de achterban ambivalent staat tegenover deze ontwikkelingen en met argusogen kijkt naar zakelijke termen. Maar ik zou het zonde vinden als we als sector niet openstaan voor de markt. Daar liggen veel kansen. Bovendien, als we niet alert zijn, gaan bedrijven de welzijnsmarkt op, pikken er de krenten uit.'

- Een dergelijke aanpak vergt een nieuw soort welzijnswerker.

'Ja, een nieuwe soort erbij. Want er zal altijd behoefte blijven aan de traditionele welzijnswerker, die zich richt op de sociaal zwaksten, die naar het individu blijft kijken. Daarnaast moet er een nieuwe opleiding komen, waarin meer de nadruk wordt gelegd op de grote verbanden.

'De welzijnswerker van de toekomst kijkt naar moderne problemen als veiligheid en leefbaarheid, streeft naar een integrale aanpak. Probeert bijvoorbeeld facetten van het grotestedenbeleid, de sportsector en woningbouwvereningen bij elkaar te brengen.'

- En stuit vervolgens op de verkokering bij de overheid, waar diverse ministeries zich met eenzelfde problematiek bezighouden.

'Het is onthutsend te zien hoe, niet alleen op het niveau van de overheid, maar ook in het veld, ieder voor zich bezig is. Op welzijnsgebied ligt er in Nederland een prachtige infrastrucuur, maar niemand denkt eraan de verschillende structuren aan elkaar te knopen.

'Ik pleit voor een ministerie van sociale cohesie, van waaruit een strakke regie wordt gevoerd. En als een nieuw ministerie een brug te ver is, zou in elk geval het primaat bij een van de bestaande ministeries moeten worden gelegd. Dan zijn we al een heel eind op de goede weg.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden