'We laten ze liever gratis werken dan wachten'
'Voor dumptarieven moet je op de pc-dumpdag zijn, niet bij CMG.' Cor Stutterheim, bestuursvoorzitter van automatiseerder CMG, piekert er niet over de uurtarieven van zijn IT-specialisten omlaag te brengen, ondanks de malaise in de IT-sector die onlangs werd onderstreept door de winstwaarschuwingen van Ordina, Atos Origin en vorige maand van...
- Niettemin gaat het gerucht dat CMG wel degelijk met een prijzenslag is begonnen. Niet door korting te geven op de uurtarieven, maar door bij iedere vier consultants de vijfde gratis mee te sturen.
'Wij gaan nooit in op geruchten, maar ik kan wel uitleggen hoe wij onze diensten in rekening brengen. Kijk, als wij een project aanpakken, betaalt de klant daarvoor een vaste prijs. Om zakelijke redenen geven we daarop wel eens korting.
'In plaats van de uurtarieven te verlagen, geven we dan liever wat gratis weg. We brengen dus soms niet elke gewerkte dag in rekening. En ja, dat doen dat nu wat meer dan normaal.
'Voor ons is het een goede manier van korting geven. Als de markt weer aantrekt, kunnen we de klant eenvoudig vragen alle uren weer te betalen. Maar verlaagde tarieven krijg je niet zomaar weer omhoog. Voor het personeel is het ook gunstig. Onze consultants zijn gelukkiger wanneer ze productief kunnen zijn voor de klant. We laten ze liever gratis werken dan dat we ze op de reservebank laten zitten.'
- Maar voor de winstmarge van CMG is het niet voordelig. Dit halfjaar loopt de marge in de Benelux met 22 procent terug.
'Dat de marges teruglopen, heeft ook eigenlijk niets te maken met die kortingen. Als mensen op de reservebank zitten - en dat zijn er nu meer dan normaal - kosten ze net zo goed geld. Onze marges staan onder druk omdat we harder moeten vechten voor een opdracht, dát kost geld. Iedereen weet dat het niet goed gaat met de IT-sector. Dit wordt het eerste jaar sinds de oprichting van CMG in 1964 dat onze winst niet groeit.'
- Toch blijft u optimistisch over volgend jaar met een verwachte omzetgroei van 10 procent.
'Dat was begin oktober toen we met onze winstbijstelling kwamen. Nu zeg ik, het eerste halfjaar wordt flat, oftewel nul groei. Het tweede halfjaar is nog niet duidelijk. Ik kan wel in die kristallen bol kijken, maar dan zie ik evenveel als ieder ander: niets.'
- CMG bereidt zich voor op zwaar weer?
'Dat doen we. We zijn alerter dan ooit. Aan de kostenkant kunnen we niet veel doen, want de grootste kostenpost blijft ons personeel. Sommige bedrijven gaan hun leveranciers later betalen, wij moeten elke maand al die salarissen betalen.
'Waar het kan trekken we de broekriem aan. We hebben natuurlijk onze wervingscampagnes stopgezet, we vliegen minder en bij korte tripjes zitten we economy class. Ook zijn we alerter op ons opleidingsprogramma.'
- CMG heeft vorig jaar enorm geprofiteerd van de telecom-'boom' - met name de sms-diensten. Volgende maand beginnen de telecomaanbieders in Nederland met hun nieuwe GPRS-diensten. Wat verwacht u daarvan?
'Ik denk dat alles wat succesvol is op internet ook aan zal slaan op GPRS. Seks op de mobiele telefoon. Dat wordt zeker een succes. Ook heb ik voor zakelijke gebruikers hoge verwachtingen van e-mail op de mobiele telefoon. Willen mensen dat? Ja, dat willen ze. Ze willen hun mail overal kunnen lezen, of voorgelezen krijgen, in de auto.
'Onze telefonie-divisie WDS heeft fors ingezet op GPRS. Ik geloof zeker dat de telecombedrijven er alles aan zullen doen om de nieuwe diensten aantrekkelijk te maken. Zelfs de subsidies op telefoontjes komt geheid terug. Het sms-verkeer stijgt nog steeds, GPRS zal die lijn voortzetten. Mensen willen overal kunnen communiceren. Ze willen e-mailen en plaatjes kijken. Ons maakt het niet wat voor informatie ze versturen via onze systemen, als het maar veel is.'