'We hebben veel trouwe abonnees'

Mediaman Willig ziet toekomst in de 19 tijdschriften die hij van Sanoma kocht.

AMSTERDAM - Cor Jan Willig (42) nam begin juni met zijn bedrijf New Skool Media negentien tijdschriften over van mediaconcern Sanoma, waaronder Zin, Fiets Actief, Truckstar, Vorsten, Kijk en Knippie. De bladen hebben een gezamenlijke oplage van ruim 500 duizend exemplaren en draaiden vorig jaar een omzet van 38 miljoen euro. Het Finse mediabedrijf verkocht de bladen als onderdeel van een 'strategische heroriëntatie'. Veel tijdschriften kampen met dalende oplagen. Het overnamebedrag werd niet bekend gemaakt.

Hoe kwam u erbij deze 19 tijdschriften te kopen?

'Het kwam op ons pad. Eind oktober vorig jaar maakte Sanoma bekend dat de bladen te koop stonden. Voordat ik voor mezelf begon als adviseur voor mediabedrijven, heb ik zeven jaar gewerkt bij Sanoma. Ik was daar als financieel directeur verantwoordelijk voor een groot deel van de tijdschriften die we nu hebben overgenomen. Ik wist wat de mogelijkheden waren.


'Mijn zakenpartner Rob Koghee kende ik sinds een jaar uit de bladenwereld, als uitgever van enkele kleinere magazines (sportbladen als 1900 en Rafael, red.). Hij is meer een bladenman, ik ben vooral financieel ingesteld. We steken deels eigen geld in de overname, maar we zijn afhankelijk van andere partijen. Ik sta niet in de Quote-500. Verder moet je bij zo'n stap niet te lang nadenken, anders doe je het niet.'

Zit er nog toekomst in tijdschriften?

'Sanoma verkocht de bladen om zich te concentreren op de grote titels, niet omdat ze slecht lopen. Ze zijn allemaal winstgevend. Omdat het special interest-tijdschriften zijn, voor een specifieke doelgroep, hebben we relatief veel trouwe abonnees. Truckstar heeft bijvoorbeeld een heel loyale aanhang. De oplagen dalen daardoor niet zo sterk.'

Wat kunnen jullie beter dan Sanoma?

'Er was bij Sanoma altijd een grotere titel die voorrang kreeg. Wij hebben als New Skool meer gevoel voor de individuele bladen. Het zijn merken die iedereen kent. We willen een gecombineerd print- en onlinebedrijf worden.


'Onze fietsbladen hebben een oplage van 60 duizend, maar er zijn zeker een miljoen fietsliefhebbers. Als we die kunnen bereiken, bijvoorbeeld door activiteiten te organiseren, trekken we een veel groter publiek. De bladen moeten zo een platform worden dat ook actief is via internet. Iedereen bedenkt dit soort dingen natuurlijk, maar wij gaan het écht doen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden