'We hebben te weinig service verleend'

Hagemeyer zit in zwaar weer. Het handelshuis kampt met de slechte conjunctuur en met problemen in Engeland. Topman Rob ter Haar vreest nog niet voor zijn baan....

'De vlag wordt vandaag bij Hagemeyer niet uitgehangen.'Rob ter Haar, de topman van het Naardense handelshuis, heeft een sombere boodschap voor de buitenwacht. Uit voorlopige cijfers blijkt dat in het eerste halfjaar verlies is geleden, en dat er driehonderd banen moeten verdwijnen, bovenop de duizend arbeidsplaatsen die eerder al werden geschrapt.

Maar het meest verontrustende nieuws is dat Hagemeyer met zijn financiers om de tafel moet, omdat het handelshuis niet meer aan leningsvoorwaarden voldoet.

'We hebben te maken met twee problemen', zegt Ter Haar. 'Het eerste is extern: de vraag naar onze producten loopt op bijna alle markten terug. We hebben een vast netwerk, en kunnen onze kosten niet snel terugbrengen zonder dat netwerk te slopen.'

Hagemeyer verdient zijn geld met de verkoop van honderdduizenden producten aan de bouw en aan industriële bedrijven. Hagemeyer handelt in stofbrillen, schakelkastjes, schroeven, computers, zo ongeveer alles wat gebruikt wordt in bouw en industrie. 'De recessie begon in Amerika', vervolgt Ter Haar, 'maar is anderhalf jaar geleden naar Europa overgeslagen. In Duitsland en omringende landen scheelt ons dat zomaar 10 procent van de omzet.'

– Voordat u eind 2000 alle kaarten op de handel in elektrotechnische producten zette en een aantal grote overnames deed in de Verenigde Staten, wist u toch dat die activiteiten erg cyclisch zijn?

'Niemand, ook ik niet, hield er rekening mee dat zich tegelijkertijd zo'n diepe recessie kon voordoen in de VS en in Europa. Niemand had dat in de tien jaar daarvoor op zijn netvlies staan.'

Een tweede probleem doet zich voor in Groot-Brittannië, goed voor ongeveer eenachtste van de omzet van Hagemeyer. De invoering van een logistiek computersysteem liep er het afgelopen jaar volledig in de soep. Het gevolg was dat Hagemeyer in Groot-Brittannië ongeveer 15 procent van zijn omzet moest prijsgeven.

'We hebben de klanten minder service geleverd dan ze mochten verwachten', aldus ter Haar. 'We hebben ze naar de concurrentie gestuurd. Daar kwam nog eens een forse margedruk bij: je hebt al wel hoge kosten van het nieuwe systeem, maar de besparingen zijn er nog niet. Het gevolg was een fors verlies in Engeland.'

– Wat doet u om de zaken in Engeland te verbeteren?

'Om te beginnen de situatie stabiliseren, het vertrouwen van de eigen mensen terugwinnen. Het management is veranderd, we hebben een team van onze beste mensen ingezet. Bemoedigend is dat we geen klant uit de topvijftien zijn kwijtgeraakt, al hebben ze wel minder bij ons afgenomen. Binnen twee jaar moet Engeland weer winstgevend worden. Stoppen in Engeland is geen optie: het bedrijf heeft jaar op jaar goed aan de winst bijgedragen, en zal dat in de toekomst weer doen.'

– Zijn de ontslagen die u vandaag aankondigt, ook een poging om de kosten in het Engelse dochterbedrijf omlaag te brengen?

'De banen verdwijnen vooral in Duitsland en Amerika. Volgend jaar zullen we ook naar Engeland kijken, als de situatie daar is genormaliseerd. We kunnen nog wel in de kosten snijden door bijvoorbeeld de administratie te centraliseren, voorraden terug te dringen, en de overhead te verkleinen.'

– Welke voorwaarden stellen uw financiers nu u door uw financiële ratio's bent gezakt? Krijgen ze een aandeel in uw bedrijf?

'We hebben voor een aantal voorwaarden een vrijwaring voor langere tijd gevraagd. Een compleet financieel plan is er nog niet. Zoiets kost tijd. Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen. De financieringslasten zullen omhoog gaan, dat is duidelijk. Maar we hebben voldoende liquiditeit om de zaak draaiende te houden.'

– Staat uw eigen positie ter discussie?

'Mijn positie is niet aan de orde gesteld door de commissarissen. Dat is geen thema. Ook over Hagemeyers strategie is geen twijfel.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden