‘We halen nieuw publiek binnen’

Met ‘Toneelmeesters’ wil Stage Entertainment nieuw publiek aanboren. Hans Croiset wordt artistiek leider. Voor experiment is geen plek. ‘Als het goed is komen straks honderdduizenden mensen kijken.’..

Hans Croiset (70) begint voor de vijfde keer in zijn carrière aan een nieuw theateravontuur. Nadat hij onder meer betrokken was bij de oprichting van Het Publiekstheater en Het Toneel Speelt, wordt hij nu bij Stage Entertainment artistiek leider van Toneelmeesters.

Zeventig jaar en dan nog een nieuw avontuur. Kennelijk heeft u er nog zin in?

‘Ik ben rijper, rustiger, heb meer overzicht. Ik werk met studenten van de Toneelacademie Maastricht aan de Oresteia. Het klikt enorm. En bovendien: dirigenten stoppen toch ook niet op hun 65e? Ik begin pas de laatste jaren door te krijgen dat ik kennelijk wat beteken in het theater, en voel de verantwoordelijkheid daarmee iets te doen.’

U bent gevraagd door Van den Ende. Het klikttussen u en hem?

‘Jazeker, ik vind hem enorm inspirerend. Hij heeft ons destijds bij Het Toneel Speelt financieel behoorlijk ondersteund, anders zou dat clubje het toen niet hebben gered. Zijn hart ligt bij het toneel, en dat van mij ook.’

Misschien haalt Van den Ende u ook binnen om de status van zijn bedrijf te verhogen?

‘Ach welnee, met statusverhoging is die man helemaal niet bezig! Wat hij van mij verwacht is artistieke input en die wil ik hem graag geven. Ik zou het fantastisch vinden als een deel van dat miljoenenpubliek dat nu naar al die musicals gaat, straks ook eens kiest voor een toneelstuk. Stage Entertainment is een zeer goed gerund bedrijf, dat daar allerlei middelen voor heeft. Maar dat toneel moet dan wel toegankelijk worden gebracht – niet ouderwets natuurlijk, maar hevig experimenteren is niet onze eerste doelstelling.’

Wordt Toneelmeesters niet een stevige concurrent van het gesubsidieerde toneel?

‘Hoe meer goed toneel, hoe beter. Daarbij komt dat het gesubsidieerde toneel als taak heeft vernieuwing en experiment te brengen. Maar een publiek dat voor het eerst naar toneel gaat en dan geconfronteerd wordt met een voorstelling als Platform, dat begrijpt daar toch niets van? Toneelmeesters wil ze op een begrijpelijke manier met het grote repertoire kennis laten maken. Als het goed is komen naar onze voorstellingen straks honderdduizenden mensen kijken. Daar kan toch niemand tegen zijn?’

Wanneer neemt u afscheid van het toneel?

‘Ik doe dit voor drie jaar, en dan wordt bekeken of het werkt. Intussen kan ik al op zoek gaan naar andere regisseurs.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden