'We gaan proberen beter met elkaar om te gaan'

'Eigenlijk is het belangrijkste nieuwe punt dat we proberen beter met elkaar om te gaan', zegt interim-directeur Karel Noordzij van de Nederlandse Spoorwegen....

Veel van zijn plannen zijn voorgekauwd door voorganger Hans Huisinga. Zo wordt gepoogd sneller te kunnen optreden bij calamiteiten, komen er nieuwe informatieborden, meer camera's op stations en experimenten met het afsluiten van stations voor onbevoegden. Ook profiteert Noordzij van de aankoop van nieuwe treinen door Huisinga. Vanaf maandag zijn vernieuwde Duitse treinen te bewonderen en deze zomer komen de eerste nieuwe dubbeldekkers op het spoor.

Noordzij heeft geleerd van het vertrek van Huisinga. De ex-topman viel over een te hoog aantal vertragingen. 'Ik noem geen wenselijk punctualiteitscijfer. We willen geen loze beloften doen.' Duidelijk is echter dat de reiziger op korte termijn geen spectaculaire verbetering van op tijd rijdende treinen kan verwachten. 'Dat is een lang proces. Dat gaat voorbij aan mijn houdbaarheidsdatum. Het heeft onder meer te maken met werving van conducteurs en machinisten. Dat is in de Randstad een probleem.'

Noordzij wil graag een heldere visie voor NS neer zetten. Zo is de beursgang uit den boze. 'Wij streven niet naar winstmaximalisatie. We hebben ook een maatschappelijke rol te spelen.' Of hij hiermee voor zijn beurt spreekt, is onduidelijk. Hij heeft dit nog niet verteld aan minister Netelenbos van Verkeer. 'Maar op het ministerie weten ze er wel van', zegt hij. Noordzij is voor een beleid van kleine, realistische stapjes. Het soms onwillige NS-personeel denkt hij in het gareel te krijgen door veel met ze te praten en hun vakmanschap te erkennen.

Dat zijn voorgangers al zo'n beetje met elke NS'er hebben gesproken, doet hem niks. 'Je moet ook goed luisteren.' Het is de enige sneer richting Huisinga. Vragen over het afglopen jaar wimpelt hij af met: 'Dat zijn verhalen uit 2001'.

De nieuwe topman wil niet met de botte bijl door het bedrijf. Tegen de saboteurs onder het personeel, volgens directeur personeelszaken H. Noten ongeveer een procent, weigert hij hard op te treden. 'Ik heb met veel mensen gesproken. Ze hebben allemaal hart voor de zaak. Het gaat om een andere attitude.'

Het credo van Noordzij is samenwerken, samenwerken, samenwerken. Dat geldt niet alleen voor zijn relatie met het personeel, maar ook voor de samenwerking met taakorganisaties Railinfrabeheer, Railverkeersleiding en Railned. Daarnaast wil hij geld uit Den Haag. Ondanks de tegenvallende resultaten - NS zal net in de zwarte cijfers blijven - wil Noordzij niet schrappen in geplande investeringen.

'Het gaat erom niet-kwalitatieve kosten te beheersen. Eergisteren was er een stroomstoring in Utrecht. Dan moeten er erg veel kosten worden gemaakt om ergens een noodaggregraat vandaan te halen, taxi's en bussen te huren en gedupeerde reizigers terug te betalen. Als de kwaliteit van de dienstverlening omhoog gaat, heb je vanzelf minder kosten.'

Eén ding is zeker. Noordzij blijft niet langer bij NS dan de vantevoren afgesproken zes maanden. Ook als er een beroep op hem wordt gedaan, vertrekt hij. 'Zes maanden is zes maanden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden