'We doen echt alles'

Sterren worden gemaakt, niet geboren. Door wie? Deze week manager Frank Wisse...

Rachida Azough

Wat is een ster? Hoe herken je er een? Maar vooral: hoe word je er een?

Het zijn vragen die hem vaak gesteld worden, zegt manager Frank Wisse (46). 'Wendy van Dijk is begonnen met het omstreden televisieprogramma Over de Rooie waarin burgers tot het uiterste gingen om duizend gulden te verdienen. Haar talent kwam wel bovendrijven, maar of dit programma het ideale opstapje was om de Televizierring te winnen?'

Dat Wendy deze prijs won met haar programma Ushi en Van Dijk, is derhalve niet te danken aan een uitgekiend stappenplan. 'Een routebeschrijving naar een sterrenstatus bestaat niet.' En Wisse kan het weten. Als algemeen directeur van The Entertainment Group helpt hij allerhande artiesten om hun carri tot grote hoogten op te stuwen. Hij wordt er rijkelijk voor beloond. Zanger Renroger betuigde zijn dank door Wisse een Porsche cadeau te doen.

Aan de wall of fame, een met tientallen foto's behangen wand in de hal van het statige kantoorpand in Hilversum, prijken behalve Marco Borsato en Wendy van Dijk ook Guus Meeuwis, Daphne Deckers, Krezip, Danie Overgaag,Trijntje Oosterhuis en de juwelenontwerper Rodrigo Otazu. Wisse en zijn dertig collega's zijn hun belangenbehartigers. Zo verzorgden ze onlangs alle concerten van Marco Borsato, en zijn ze verantwoordelijk voor de financi de promotie en de marketing.

Het bedrijf, dat met verschillende divisies allerlei facetten van de entertainmentindustrie bedient, heeft een eigen televisieproductiemaatschappij. De sterren worden bijgestaan in hun carriplanning, krijgen juridische adviezen en hoeven hun hoofd niet te breken over een platencontract of sponsordeal. Ruud en Leontien van Nistelrooij schakelden The Entertainment Group zelfs in voor de organisatie van hun huwelijksdag. 'We doen echt alles, we laten alleen de hond niet uit.'

Showbusiness is meer dan glamour en glitter, en die andere kant van het vak laten de meeste artiesten graag aan hun managers over, weet Wisse. Ook schrijfster Heleen van Royen, die steeds vaker op televisie te zien is, vroeg zich af of 'de commerci boys' iets voor haar konden betekenen.

'Ze wordt heel veel gelezen en wij willen dat eens wat breder aanpakken, misschien iets commercir maken.' Inmiddels heeft Wisse een deal gesloten voor de verfilming van De Gelukkige Huisvrouw, en is hij met Heleen

in gesprek over de ontwikkeling van televisieprogramma's. 'Ze zou heel goed in een programma passen als sidekick. Het is helemaal niet aan de orde, maar de rol van Jan Mulder zou ze prima aankunnen.' Naast de zakelijke besognes heeft Wisse zijn handen vol aan de emotionele relaties van zijn sterren. Dat het priveven van artiesten groeiende belangstelling geniet, heeft Wisse persoonlijk pijnlijk ondervonden, tijdens zijn scheiding van presentatrice Caroline Tensen.

'We kregen ongelooflijk veel pers over ons heen, met aantijgingen, met insinuaties, met onwaarheden. We stonden wekelijks op de voorpagina.'

Hoe onprettig ook, artiesten moeten ermee leren dealen, vindt Wisse. 'In dit vak kies je ervoor om in de belangstelling te staan. Het is dan onvermijdelijk dat je jezelf aan kritiek blootstelt. Maar als het te gortig wordt, moet je er korte metten mee maken.

'Ik heb wel eens een paar heftige advocaten op gossipbladen afgestuurd. Die beweerden dat Caroline een slechte moeder was die dag en nacht in de kroeg zat. Dat was zder de gordel, en van elke realiteitszin gespeend. Daar moest iets tegen ondernomen worden.'

Negatieve aandacht van de bladen heeft schadelijke gevolgen voor de sterrenstatus, zegt Wisse. Zo heeft zijn ex, Caroline Tensen, te lijden gehad onder de commotie rond haar scheiding. 'Ze viel van haar voetstuk. Caroline is the girl next door, type ideale schoondochter. Dat beeld is door de scheiding ietwat vertroebeld.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden