'We dachten dat een aantal bedrijven er goed uit zou komen'

De beoordeling van de con-cerns was niet te streng, vindt Karimi. Er was niets beters van te maken.

W


aarom deze ranglijst?

Het bestrijden van armoede en honger in de wereld is ons belangrijkste werk. Voedsel is daarbij heel cruciaal. De laatste jaren heeft zich een sterke concentratie voorgedaan bij de voedingsmiddelenbedrijven. Deze tien bedrijven hebben een enorme macht. Zij hebben samen een omzet van meer dan een miljard dollar per dag en er werken miljoenen boeren voor ze, meest kleine boeren die behoren tot de armsten in de wereld.


Onvoorstelbaar groot zijn ze. Kijk naar de markt voor cacao. Drie concerns Nestlé, Mars en Mondelez (vorig jaar afgesplitst van Kraft Foods, red.) hebben samen 30 tot 35 procent van de wereldmarkt in handen. Wij willen de consument wijzen op die macht. Wij willen de consument ervan bewust maken dat voor de productie van zijn voedsel heel veel mensen honger moeten lijden. En we willen de bedrijven wijzen op hun macht en stimuleren hun beleid te wijzigen.


Als u beleid wilt wijzigen, kunt u de betere bedrijven dan niet beter prijzen? Nu werkt de ranking als een schandpaal voor iedereen.

Toen wij anderhalf jaar gelden aan dit onderzoek begonnen, dachten we dat een aantal bedrijven er goed uit zou komen. Wij waren zeer verbaasd dat dat niet het geval bleek. De één scoort wel beter dan de ander, maar geen één scoort goed. We willen die bedrijven helemaal geen schade berokkenen; wij hebben hun voedsel nodig.


Natuurlijk appelleren we wel aan de imago's die die bedrijven zelf willen handhaven. Wij controleren of dat imago klopt. Inderdaad, bedrijven als Nestlé en Unilever hebben grote woorden over hun maatschappelijk verantwoorde beleid. Wij hebben de feiten er niet altijd bij kunnen vinden.


Was u niet te streng? Zelfs de beste bedrijven scoren niet hoger dan een 'gaat beter', zeg maar een zes min.

We zijn echt niet te streng geweest, maar we kunnen er niets beters van maken als geen van die bedrijven een beleid heeft om vrouwen te ondersteunen, terwijl vrouwen bij de voedselproductie en armoedebestrijding uiterst belangrijk zijn. Wij kunnen er niets aan doen dat geen van die bedrijven een beleid heeft tegen landroof. En we kunnen er ook niets aan doen dat we heel veel informatie domweg niet konden krijgen. Bijvoorbeeld informatie over wie de toeleveranciers zijn.


Hoe gaat u die bedrijven verder bewerken?

Er komt elk jaar een update van de ranglijst. Als bedrijven zich duidelijk verbeteren, zullen we dat tussentijds verwerken. We gaan ook meer bedrijven in de ranglijst opnemen. Bovendien lanceren we een website waarmee de consument rechtstreeks contact kan opnemen met die concerns.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden