Waternet krijgt de schuld van 'rondvaartsoap', documenten kwijtgeraakt door verlopen WeTransfer-link

Wethouder Udo Kock (D66) zet Waternet aan de kant

De Amsterdamse wethouder Udo Kock (D66) zet de ambtenaren van Waternet aan de kant in een poging orde op zaken te stellen in de chaos rond de rondvaartvergunningen. Die ambtenaren waren de afgelopen jaren verantwoordelijk voor de uitvoering van de toewijzingsprocedure voor nieuwe vergunningen in de stad.

Na de uitslag van de gewogen toetreding bleek al snel dat twee grote rederijen het maximum van 34 boten slim hadden omzeild door een deel van hun vloot door andere bedrijven te laten inschrijven. Foto anp

Aanleiding voor die straf is een 'geheim' rapport van onderzoeksbureau Deloitte. Daaruit blijkt volgens Kock dat Waternet een administratieve puinhoop heeft gemaakt van de 'gewogen toetredingsprocedure' die de wethouder had opgetuigd om 135 vergunningen voor grote rondvaartboten in lijn met de Brusselse mededinginsregels te herverdelen. Waternet zou onder meer belangrijke documenten zijn kwijtgeraakt die werden toegestuurd via de website WeTransfer.

Dat de uitvoering niet vlekkeloos was, bleek al direct nadat in mei de uitslag van de toewijzing was bekendgemaakt. Zo kregen twee nagenoeg identieke boten die meedongen naar een van de 65 vergunningen voor 'beeldbepalende' schepen door de welstandcommissie een totaal verschillend aantal punten toegekend. Die 'fouten' waren voor Kock aanleiding Deloitte te vragen nog eens nauwkeurig te kijken of de procedure wel netjes was gevolgd.

In de praktijk blijkt dat dus lastig omdat een deel van de documenten die nodig waren om de schoonheid van schepen te bepalen onvindbaar is. De grote bestanden werden gedeeld via WeTranfser, waar ze na een aantal dagen automatisch worden gewist.

Problematisch is verder dat er geen 'allesomvattende werkinstructies' waren, schrijft de wethouder, 'waardoor er inconsistenties tussen verschillende dossiers zijn ontstaan'.

Hij noemt het bovendien ernstig dat er geen gedegen onderzoek is gedaan naar de 'concernrelaties' van de inschrijvende rondvaartbedrijven. Na de uitslag van de gewogen toetreding bleek al snel dat twee grote rederijen het maximum van 34 boten slim hadden omzeild door een deel van hun vloot door andere bedrijven te laten inschrijven. Hier zou sprake zijn van 'stromanconstructies', was de vrees in de gemeenteraad. Iets wat de ambtenaren hadden moeten controleren, maar dat is dus onvoldoende gebeurd.

De rommelige gang van zaken heeft voor individuele rondvaartbedrijven inmiddels geen consequenties meer. Twee weken geleden bepaalde de Raad van State dat de hele toewijzingsprocedure op ondeugdelijke gronden is gebaseerd. Kock heeft de gemeenteraad overigens verzekerd dat hij de zaak nu onder controle heeft.

Meer lezen over de rondvaartbotensoap?

Hoe kon de gemeente Amsterdam zo blunderen met de rondvaartboten? (+)

Door deze verkooptruc behouden grote rederijen al hun rondvaartboten.

De Raad van State steekt een stokje voor de slachting onder de rondvaartboten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.