Water drinken voor goed doel

Horecaondernemers zouden weleens in de verleiding worden gebracht om kraanwater te verkopen als mineraalwater. Schandalige oplichting. Maar het nieuwe Nederlandse watermerk Neau gaat nog een stap verder: dat verkoopt kraanwater als kraanwater, tegen de prijs van mineraalwater....

Het verschil is dat Neau er recht voor uit komt en niet uit is op winstbejag. Hier is sprake van idealisme: de opbrengst gaat naar drinkwaterprojecten van Unicef.

Watermerk Neau is bedacht door de 33-jarige Rotterdammer Wiebe Schipper. Naast zijn werk, 'in de chemische industrie', is hij voorzitter van de kortgeleden opgerichte Stichting Neau, waarin ook het Amsterdamse communicatiebureau Vandejong zitting heeft. 'Iedereen werkt mee op vrijwillige basis', zegt Schipper. 'Tot nu toe heeft het alleen maar geld gekost.'

Neau-water is nog niet te koop in de supermarkt. Tot nu toe werd het per halve liter (euro 1,45) aangeboden bij twee evenementen, binnenkort is het verkrijgbaar in een Rotterdamse horecagelegenheid. De ideële onderneming wil het water vooral bij concerten en op festivals gaan verkopen. De flesjes moeten daar opnieuw gevuld kunnen worden bij distributiepunten: kranen.

Wiebe Schipper heeft met Neau drie doelstellingen: 'Het ontwikkelen van het merk en de opbrengst aan Unicef schenken, mensen bewustmaken van de waterproblematiek en de hoge kwaliteit van ons drinkwater benadrukken.' Hij praat met waterleidingbedrijven over sponsoring.

Aan goede doelen schenken, kan dus hip worden. Schipper: 'Neau moet geen zielig merk zijn, het moet er mooi uitzien. En in je achterhoofd weet je dat je er iets goeds mee doet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden