Wat zijn mijn rechten bij een vertraagde vlucht?

Reizigers van luchthaven Schiphol ondervinden vertragingen nadat het vliegveld te kampen had met een grote storing bij het inchecken. Beeld ANP

Wanneer heeft een vertraagde passagier recht op compensatie?

Dat staat in een EU-verordening uit 2004 die, als gevolg van allerlei juridische geschillen, in de loop der jaren steeds meer wordt verfijnd. Er moet sprake zijn van minimaal drie uur vertraging. Alleen als die is toe te schrijven aan 'buitengewone omstandigheden' zijn maatschappijen niet verplicht te compenseren. Bijvoorbeeld weersomstandigheden, een staking door de luchtverkeersleiding, sabotage aan het toestel of een plotseling aan het licht gekomen fabricagefout die de vluchtveiligheid in gevaar brengt. De kans is groot dat een een stroomstoring zoals vandaag op Schiphol hier ook onder valt. 

Om welke bedragen gaat het?

Bij een vlucht binnen de EU tot 1.500 kilometer gaat het om €250. Voor langere vluchten €400. Voor ernstige vertraging op intercontinentale vluchten langer dan 3.500 kilometer is €600 euro vastgesteld. Het kan dus gebeuren dat de compensatie hoger is dan de ticketprijs. 'Een belachelijke regeling', vindt commercieel directeur David O'Brien van budgetmaatschappij Ryan-air.

Zijn maatschappijen verplicht reizigers te wijzen op hun rechten?

Zeker, en zij zeggen dat uiteraard ook te doen. Met informatie bij de incheckbalie en flyers waarin de regeling wordt uitgelegd. Of door te verwijzen naar de website van de maatschappij, waarop staat hoe een aanvraag voor compensatie kan worden ingediend. Maar vervolgens gebeurt het al te vaak dat aanvragen zomaar worden afgewezen, dat de maatschappij het probleem ontkent of de boel traineert. Zie hier waarom veel passagiers de hulp van claimbureaus inroepen. Zij zeggen dat in algemene zin budgetmaatschappijen vaker onder de compensatieplicht proberen uit te komen dan bijvoorbeeld KLM.

Gebeurt het vaak dat de rechter er uiteindelijk aan te pas moet komen?

Alleen al door te dreigen met inschakeling van de rechter binden vliegmaatschappijen vaak in. Niettemin heeft de kantonrechter in Haarlem, waar Schiphol onder valt, er bij wijze van spreken een dagtaak aan. Toetsing door de rechter van de EU-verordening voor de compensatie gebeurt ook omdat er nog veel 'grijze' gebieden zijn. Ging het om een fabricagefout of om een technisch mankement dat de luchtvaartmaatschappij zelf valt aan te rekenen? Actueel is de juridische discussie over de vraag of vertraging als gevolg van een botsing met vogels wel of niet als 'buitengewone omstandigheid' geldt.

Dit stuk werd voor het eerst gepubliceerd als onderdeel van een artikel in de Volkskrant van 8 december 2016 en werd in het kader van de stroomstoring op Schiphol op 29 april 2018 iets gewijzigd opnieuw geplaatst. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden