Wat zijn de meest fascinerende korte films op het IFFR?

Geestverruimende, alles schoonspoelende beelden. Fascinerende korte films in Rotterdam.

De Tiger Awards zijn de prijzen voor de beste (eerste of tweede) film van drie filmmakers van een editie van het International Film Festival Rotterdam. Beeld anp

Dik dertig minuten lang verandert de bioscoop in een immense grot. De rotswanden lopen over in de muren van het theater, de in de grot huizende vogels lijken zo de zaal in te vliegen. Intussen draperen mannen een wankel ladderstelsel in de gewelven, waarlangs ze de vogelnesten hopen te bereiken.

Voor Dangerous on the Way, een van de fascinerendste korte films op het IFFR, toog de Australische, in Parijs gevestigde kunstenaar Mel O'Callaghan (1975) naar Borneo om daar het eierraapritueel van het Orang Sungai-volk te filmen. Het eindresultaat, dat meedoet in de Ammodo Tiger Short Competition, is een geestverruimende beeldenstroom. Het extreme beeldformaat (32:9) benadrukt de ongelooflijke dimensies van de grot; de neerwaartse camerabewegingen lijken eindeloos en reiken tot het glinsterende tapijt van kakkerlakken op de bodem.

Dangerous on the Way was oorspronkelijk als video-installatie te zien in het Parijse Palais de Tokyo. Het overstelpende IFFR-aanbod aan korte films (213 stuks) omvat meer werken die de grens tussen cinema en videokunst oversteken. Films die vaak geconcipieerd zijn voor museum of galerie, en een andere kijkhouding dan gewoonlijk vergen.

Dat je daar veel voor kunt terugkrijgen, bewijst ook The Worldly Cave, een van de zes video's die het IFFR vertoont van de Chinese kunstenaar en cineast Zhou Tao (1976). Geïnspireerd door de diaspora van het Chinese Hakka-volk toog Zhou over de hele wereld, en filmde zijn personages op de meest desolate locaties, tussen verweesde betonconstructies en afgedankt schroot.

The Worldly Cave, dat eveneens meedoet in de IFFR-competitie, schept doodkalm zijn eigen universum. Niet alleen door objecten en bouwsels te tonen die zich nauwelijks laten identificeren - kijk ik nou naar het binnenste van een kolossale wasmachine, of is het de cockpit van een afgedankt ruimteschip? - maar vooral door te spelen met perspectief, diepte, scherpte en schaal.

Dangerous on the Way is tijdens het IFFR te zien in de Ammodo Tiger Short Competion 5:
27/1 in Kino 1 (21-22.53 uur), 28/1 in Pathé 2 (12-13.53 ), 01/2 in Pathé 6 (16-17.48).

The Worldly Cave is te zien in de Ammodo Tiger Short Competion 3:
27/1 in Pathé 2 (13-14.54 uur), 31/1 in Pathé 6 (15.45-17.14 uur).

En dan het licht - van zaklampen, koplampen, bouwlampen - dat Zhou bedrieglijk achteloos choreografeert. Nu eens rimpelend op een brugpijler, dan weer glinsterend op een voorbij zwemmende schildpad; The Worldly Cave lijkt je naar een andere planeet te verplaatsen.

En toch zit je gewoon naar je eigen wereld te kijken. Dat merk je wanneer je weer buiten staat, en je je opeens veel scherper bewust bent van het licht op de dingen om je heen. Alsof je perceptie in drie kwartier tijd helemaal is schoongespoeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden