Wat wordt de duizendste megahit?

Twintig jaar geleden werd-ie in het leven geroepen: 3FM's Megahit, het moest de zender herkenbaar-der maken. Vanmid- dag wordt de duizend- ste uitgezonden.

Vanmiddag om half vijf zal in de Coen en Sandershow op 3FM de duizendste Megahit bekend worden gemaakt. De eerste, in februari 1993, kwam van Candy Dulfer wier single Sax-A-Go-Go toen een week lang de meest gedraaide plaat was op Radio 3, zoals de zender toen heette.


De Megahit werd destijds in het leven geroepen om de zender herkenbaarder te maken. Tot dan toe was het een rommeltje. Veronica had zijn Alarmschijf, de Tros de Paradeplaat, Frits Spits had jarenlang zijn Steunplaat en uit een grijzer verleden stammen nog de Troetel- en Treiterschijven. De Megahit is nog altijd de plaat 'waarvan wij vinden dat je hem moet horen', aldus Wilbert Mutsaers, zendermanager van 3FM.


Die 'wij' zijn alle dj's op de zender. Zij melden zich iedere woensdagmiddag op de werkkamer van Mutsaers in het Hilversumse Mediapark. Iedereen komt met zijn eigen favoriet en volgens het systeem van 'de meeste stemmen gelden', rolt daar tegen drie uur 'na een paar uur lekker over muziek discussiëren' een nieuwe Megahit uit, die vrijdag wordt bekend gemaakt.


Dat hoeft helemaal niet het nummer te zijn dat die week de grootste hitpotentie heeft, aldus Mutsaers. 'Het kan een plaat zijn die we allemaal gewoon heel goed vinden, een van een groot artiest die vijf jaar niks van zich heeft laten horen of eentje die we al een tijdje draaien en die ineens breder lijkt te worden opgepikt en nog maar een klein zetje nodig heeft.'


Om maar eens een misverstand te ontkrachten: de platenmaatschappijen en hun pluggers hebben op deze keuze geen invloed. 'Het komt steeds vaker voor dat iemand van ons een liedje van internet heeft geplukt dat hier niet eens uit is, zoals Gotye destijds, die door Gerard Ekdom werd ingebracht toen niemand nog wist of en waar die in Nederland vertegenwoordigd was.'


Of, eigenwijs als ze zijn, de diskjockeys kiezen een ander liedje van de artiest dan de platenmaatschappij graag zou willen. 'Wij draaiden van Jake Bugg meteen Lightning Bolt omdat we dat zijn sterkste nummer vonden. Internationaal wilden ze die pas later uitbrengen en kozen ze voor een zogeheten opbouwliedje.'


Wachten tot een nieuwe single en dus Megahitkandidaat in Hilversum wordt 'uitgedeeld', doen ze toch al steeds minder. Zo is de Megahit van deze week Mirrors van Justin Timberlake. 'Dat liedje was net gelekt en we vonden hem beter dan Suit & Tie, dat door Sony wordt gepusht. Je weet dan, daar komt vast gedoe van, maar we gaan echt niet wachten tot Sony er zelf mee komt. Wij vinden hem nu goed, al duurt-ie acht minuten. Een kortere edit maken we nu gewoon zelf.'


Justin Timberlake is een grote naam zoals er eigenlijk nog maar weinig zijn. 'Vanzelfsprekende kandidaten als U2 en Madonna in het verleden zijn er steeds minder. Het wegvallen van grote internationale acts maakt het ook makkelijker om een eigen koers te volgen met meer aandacht voor nationaal talent.'


En als er een zekere hit als van bijvoorbeeld Coldplay aan de beurt is geweest, dan is de kans aanwezig dat er wordt gekozen voor een plaat 'waarvan we zeker weten dat het geen hit wordt, omdat we ook willen verrassen.'


Het zoeken naar een balans tussen onbekend en herkenbaar, nieuw en vertrouwd, en vooral veel aandacht voor Nederlandse bands en artiesten wordt door de luisteraar gewaardeerd: 3FM is al een paar jaar marktleider onder luisteraars tussen de 15 en 35 jaar.


Voor de duizendste Megahit hoeven die geen grote verrassing te verwachten. Mutsaers: 'Of het toeval is of niet, maar juist deze week komt zowel Laura Jansen als Caro Emerald met een ook nog eens goede nieuwe single. Het kan haast niet anders of het gaat tussen deze twee.' Om half vijf vanmiddag weten we meer.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.