Wat wil New Skool Media met Elsevier?

Het nieuwe mediabedrijf New Skool Media wil Elsevier overnemen. Vlaggenschip van een portfolio waarin verder Vorsten, Kijk, Knip en Pedala, blad voor fietsende vrouwen zitten. Wat ziet het Amsterdamse mediabedrijf in de noodlijdende tijdschriftenbranche?

(Van links naar rechts) Arendo Joustra (hoofdredacteur Elsevier), VVD-Kamerlid en commissie-voorzitter Ton Elias en Joost de Haas (adjunct-hoofdredacteur Telegraaf) tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer over een wetsvoorstel over bronbescherming. Beeld anp

Waarom ook niet, dachten ondernemers Rob Koghee (53) en Cor Jan Willig (43) toen ze anderhalf jaar geleden besloten om negentien Nederlandse tijdschriften van het Finse mediahuis Sanoma over te nemen.

De oplage van bladen loopt al tijden terug en er lijkt weinig meer te halen valt in de tijdschriftenbranche. Maar Koghee en Willig, die ruime ervaring hadden in de financiële mediawereld als manager en directeur bij onder meer Voetbal International en - jawel - Sanoma, wisten iets wat de leek niet weet: inkomsten genereer je niet alleen aan de 'printkant', maar ook met merkgerelateerde producten en kostenbesparingen.

Een tijdschrift als Truckstar is bijvoorbeeld niet alleen een magazine, maar organiseert ook een jaarlijkse festival dat veel geld in het laatje brengt. En hobbybladen als Knipmode en Vorsten zijn in het afgelopen jaar in 20 Europese landen op de markt gebracht. Bovendien, zo dacht het duo, zijn hobby's en passies niet het eerste waar mensen afscheid van nemen, dus met die dalende oplage zal het wel meevallen.

Koghee en Willig hangen de zakelijke filosofie aan van 'lean en mean': het terugdringen van overheadafdelingen zoals Human Recourses en IT. De aandacht moet vooral worden gericht op de redactie en sales en marketing, is hun gedachte. Wat echt nodig is, wordt voortaan wel ingekocht.

In juli 2014 was de deal rond, maar nieuwe eigenaren Koghee en Willig hadden nog geen pand, loonadministratie en zelfs geen naam voor het bedrijf. Binnen twee maanden stampten ze het bedrijf uit de grond om zo snel mogelijk de tijdschriften in onder te brengen. Met een naam die moest verbinden en een blijvend frisheid moest uitstralen: New Skool Media (NSM).

'Sterk consumentenportfolio'

De 'lean en mean' methode wierp direct vruchten af. NSM maakte in het eerste boekjaar een nettowinst van 1 miljoen euro en lanceerde nog eens drie nieuwe tijdschriften, waaronder het Nick & Simon Magazine en Pedala, een Nederlandse hobbyfietsblad voor vrouwen.

Het lijkt NSM voor de wind te gaan, maar met de recente overname van weekblad Elsevier wijkt NSM af van haar koers. Elsevier is geen hobbyblad. In dit geval gaat het in de eerste plaats om prestige, geven de uitgevers toe. Maar onder de overname van Elsevier valt ook BeleggersBelangen, wat meer een gespecialiseerd blad is.

En hoe zit het met de kwestie dat Elsevier van huidig moederbedrijf RELX van naam moet veranderen? Dat lijkt voorlopig geen probleem te zijn. De komende vier jaar mag Elsevier haar naam behouden, met een verlengingsmogelijkheid van nog eens vier jaar. Daarmee hoopt NSM genoeg tijd te hebben om een naamsveranderingsprocedure te starten. Een groot voordeel aan Elsevier, denkt Koghee, is dat de verkoop vooral bestaat uit abonnementen en minder uit losse verkoop.

De ondernemingsraad en de redactieraad van Elsevier moeten nog toestemming geven voor de overname, maar hoofdredacteur Arendo Joustra reageert al voorzichtig positief: 'New Skool Media brengt vooral consumententitels uit, en dat past beter bij Elsevier dan de activiteiten van RELX.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden