Reconstructie

Wat weten we tot nu toe over de verdwenen Boeing 777?

Na ruim twee dagen zoeken is er nog altijd geen spoor van de Boeing 777 van Malaysia Airlines die zaterdagochtend opeens van de radar verdween. Het mysterie rond de verdwijning wordt met de dag groter en het is de vraag of er überhaupt nog brokstukken worden gevonden. Wat is er de afgelopen dagen precies gebeurd?

Een Chinese helikopter komt terug van de zoektocht naar de vermiste Boeing. Beeld ap

Contact verbroken
Zaterdagochtend vroeg verdwijnt de Boeing 777 van Malaysia Airlines op mysterieuze wijze van de radar. Aan boord zitten 227 passagiers - onder wie één Nederlandse 50-jarige vrouw uit Amsterdam - en twaalf bemanningsleden. Het toestel is onderweg van de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur naar de Chinese hoofdstad Peking.

Rond half drie 's nachts wordt het contact met het toestel verbroken, het vliegtuig bevindt zich op dat moment in Vietnamees luchtruim en vliegt op een hoogte van ongeveer 10 kilometer. Het toestel zou rond 06:30 uur plaatselijke tijd (rond middernacht Nederlandse tijd) in Peking moeten landen.

Een Boeing 777 van Malaysia Airlines. Beeld epa
Beeld De Volkskrant

In zee gestort
Vlak na de verdwijning melden Vietnamese staatsmedia op basis van een hoge officier van de Vietnamese marine dat de Boeing in zee is gestort, zo'n 250 kilometer van het eiland Tho Chu. Malaysia Airlines en de Maleisische autoriteiten willen dit bericht echter niet bevestigen en zeggen dat er nog altijd geen spoor is van het vermiste vliegtuig. Tot op heden zijn er in het gebied geen wrakstukken gevonden.

Eén ding is zeker: het vliegtuig kan op dat moment - ruim 12 uur nadat het was opgestegen - niet meer in de lucht zijn, daarvoor heeft het toestel niet genoeg brandstof voor aan boord.

Familieleden van vermiste passagiers. Beeld afp

Geen noodoproep
De Boeing 777 blijkt geen noodsignaal te hebben uitgezonden of een noodoproep te hebben gedaan, wat de speculaties over een mogelijke aanslag snel voedt. Dat geen noodsignaal is uitgestuurd, doet vermoeden dat iets zo snel mis ging dat de piloten geen tijd meer hadden dit te melden, zegt Benno Baksteen vandaag in de Volkskrant.

Als er een kleine mechanische storing was geweest - of zelfs iets ernstigers, zoals het uitvallen van een van de motoren - dan zouden de piloten waarschijnlijk de tijd hebben gehad om hulp te vragen. 'Het ontbreken van een oproep suggereert dat er heel plotseling iets zeer gewelddadigs is gebeurd', zegt William Waldock, die onderzoek doet naar vliegrampen, tegen AP.

Olievlekken
Zaterdagmiddag lijkt er meer duidelijk te worden, wanneer Vietnamese gevechtsvliegtuigen twee grote olievlekken waarnemen op zee. De olievlekken, elk zo'n vijftien kilometer lang en tien kilometer breed, drijven bij het zuidelijkste puntje van Vietnam, 150 kilometer van het Vietnamese eiland Tho Chu.

Ook China, Maleisië, Singapore en de Filipijnen hebben inmiddels schepen en vliegtuigen ingezet in de zoektocht naar het vliegtuig. De vliegtuigen zijn bij daglicht actief, terwijl de schepen ook in de nacht doorzoeken.

Een Chinees oorlogsschip doet mee aan de zoektocht. Beeld reuters
De olievlekken zijn gezien op 150 kilometer van het Vietnamese eiland Tho Chu. Beeld afp

Gestolen paspoorten
Ook over de passagierslijst van de Boeing 777 ontstaat onduidelijkheid; twee namen op de lijst met de passagiersgegevens zijn van personen van wie het paspoort in Thailand gestolen is.

Een Italiaan wiens naam op de lijst staat, reist momenteel door Thailand en bevond zich niet aan boord van het noodlottige vliegtuig. Luigi Maraldi had in augustus aangifte gedaan van de diefstal van zijn paspoort.

Ook een Oostenrijkse naam op de lijst hoort niet bij de persoon die aan boord van het toestel was. De naam stond in een paspoort dat twee jaar geleden in Thailand gestolen werd.

Later maakt Interpol bekend dat nog meer passagiers met 'verdachte paspoorten' aan boord van het vliegtuig zijn.

Koerswijziging
Er bestaat een kans dat het vermiste vliegtuig rechtsomkeert heeft gemaakt. De piloot zou hebben geprobeerd terug te keren naar Maleisië. Dat leidt de Maleisische luchtmacht af uit radargegevens, vlak voordat het toestel van de radarschermen verdween. Het mysterie rond de verdwenen Boeing wordt hiermee nog groter, mocht het toestel daadwerkelijk zijn omgekeerd.

De ervaren 53-jarige piloot van de Boeing 777 (Zaharie Ahmad Shah heeft meer dan achttienduizend vlieguren en vliegt sinds 1981) heeft geen melding gemaakt van een koerswijziging. Ook heeft hij geen problemen gemeld via de radio of een noodsignaal afgegeven. Daarnaast was het weer op het moment dat het vliegtuig verdween goed.

Vreemd object
Zondag is er nog steeds geen teken van het vliegtuig en de 239 passagiers. De zoekactie richt zich nu op een vreemd object in zee, zo'n 100 kilometer van het eiland Tho Chu. Of het om wrakstukken van de vermiste Boeing gaat, is niet meteen duidelijk. Het blijkt al snel vals alarm te zijn. Het 'vreemde object' is geen wrakstuk, maar een stuk drijvend hout.

Later in de middag wordt opnieuw melding gedaan van een mogelijk wrakstuk. Het gaat vermoedelijk om restanten van een deur en een deel van de staart die op een afstand van ongeveer vijftig kilometer ten zuiden van het eiland Tho Chu drijven. Zes vliegtuigen en zeven schepen uit Vietnam rukken uit voor een zoektocht, maar kunnen het voorwerp later echter niet meer terugvinden.

Beeld epa
Leden van de Vietnamese luchtmacht. Beeld afp

Drijvend geel object
De zoekactie is vanochtend zijn derde dag ingegaan. Dit keer zijn reddingshelikopters naar een 'drijvend geel object' op zee gestuurd. Dit zou een reddingsboot kunnen zijn. Het werd al eerder op de dag door een vliegtuig waargenomen, maar de afstand was te groot om te bepalen wat het object was. Ook deze zoektocht loopt op niks uit. Het gele object is geen reddingsvlot, maar een met mos begroeid onderdeel van een grote haspel.

Vliegtuigen en schepen van meerdere Aziatische landen blijven vandaag koortsachtig zoeken naar het vliegtuig. Het onderzoek naar de verdwijning van het toestel spitst zich toe op het uiteenvallen van het vliegtuig midden in de lucht, zeggen bronnen rond het onderzoek. Ook wordt de mogelijkheid van een kaping vooralsnog niet uitgesloten.

NOS-correspondent Michel Maas over de mogelijkheid dat het vermiste vliegtuig van Malaysia airlines is gekaapt.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden