'Wat we aan economische groei mislopen, halen we straks in'

Amsterdam De economische gevolgen van de sluiting van het luchtruim vallen mee. De economische groei zal slechts een fractie lager uitvallen....

Dat stelt Valentijn van Nieuwenhuijzen, economisch strateeg bij ING Investment Management. ‘Er is nu geen negatief sentiment. Bij een terroristische aanslag of een grote natuurramp zie je vaak dat mensen onzeker worden over de toekomst en minder gaan uitgeven. Dat is nu niet het geval’, aldus Van Nieuwenhuijzen. Hij denkt dat in de eurozone de economische groei maximaal 0,2 procentpunt lager uitvalt in het tweede kwartaal.

Dat is volgens de econoom geen grote ramp. ‘Wat we nu aan groei mislopen, halen we in het kwartaal daarna wel weer in. Er is sprake van uitstel van economische activiteit, niet van afstel’, zegt Van Nieuwenhuijzen.

De Europese luchtvaartsector wordt het hardst getroffen. Luchtvaartorganisatie IATA schat de kosten op 250 miljoen dollar per dag dat niet kon worden gevlogen. Dat is exclusief de vergoedingen die vliegbedrijven nog aan hun klanten moeten uitkeren. Schiphol raamde de kosten op 2 tot 3 miljoen euro per dag.

Tal van bedrijven die op of rond Schiphol actief zijn, zoals beveiligers en bagageafhandelaars, hebben ook kosten gemaakt zonder dat daar inkomsten tegenover stonden. Sommige bedrijven hebben hun werknemers gevraagd vakantiedagen op te nemen, meldde vakbond De Unie. Zo gaf Menzies Aviation, afhandelaar van passagiers en bagage, vrij op 50/50-basis. Een vrije dag kostte de werknemer een halve vakantiedag.

Verzekeraars kunnen nog niet zeggen hoe groot de schade zal zijn. ‘Veel reizigers zijn nog niet thuis. Pas als ze daar zijn, zullen ze eventueel een claim indienen’, zegt Jan-Willem Wits van het Verbond van Verzekeraars. ‘Hoeveel verzekeraars moeten betalen hangt ook af van de wijze waarop touroperators en luchtvaartmaatschappijen hun klanten tegemoetkomen. In veel gevallen betaalt de luchtvaartmaatschappij de kosten.’ Hiervoor gelden Europese regels.

Verzekeraars keren pas uit als andere partijen niet betalen. Ze betalen dan verblijfkosten als reizigers buiten hun schuld zijn gestrand, en soms ook de kosten van vervangend vervoer.

Vakantiegangers die door de sluiting van het luchtruim later op vakantie gaan en daardoor korter van hun verblijf kunnen genieten, krijgen soms compensatie via hun luchtvaartmaatschappij of hun annuleringsverzekering. Deze verzekeringen keren niet uit wanneer een korte reis vervalt vanwege het vulkaanstof.

Bij transportverzekeraars, die bijvoorbeeld vracht verzekeren, verwacht het Verbond van Verzekeraars niet veel claims, omdat bederf meestal is uitgesloten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.