Wat Rotterdam nog mist? Een kabelbaan natuurlijk

De London Eye bracht Rotterdams wethouder Dominic Schrijer op een idee: hij wil een kabelbaan in zijn stad...

Rotterdam is de stad van groot, hoog, lang en liefst ook nog functioneel, vindt de Rotterdamse PvdA-wethouder Dominic Schrijer. En daarom wil hij nu een kabelbaan aanleggen van de Euromast naar Katendrecht.

Zo’n kabelbaan past bij Rotterdam, vindt Schrijer, vanwege eerdergenoemde kenmerken. En het is ook functioneel. Want als dit najaar eindelijk de SS Rotterdam ligt afgemeerd in de Maashaven op Katendrecht, worden een half miljoen bezoekers per jaar verwacht.

Er moet een hotel in komen, een congrescentrum, en bars en restaurants. Er wordt onderhandeld over allerlei vormen van entertainment. Leuk, maar dat gaat een hoop parkeerproblemen geven. En bij de Euromast is parkeerruimte zat.

Het is nog maar een proefballonnetje, zegt Schrijer. Hij kwam op het idee toen hij de London Eye bezocht, het 135 meter hoge reuzenrad dat tienduizend bezoekers per dag naar de voordien wat suffe South Bank wist te lokken. ‘En wie had dat ding gebouwd? Hollandia Kloos! Gewoon een Nederlands bedrijf. Dus daar ben ik eens mee gaan praten.’

Voor Schrijer komen in dit plannetje veel dingen samen. Het bevat veel elementen die voor hem ‘de gouden eeuw van Rotterdam’ symboliseren; de periode van de late jaren vijftig tot de vroege jaren zeventig. ‘Een tijd van wederopbouw, optimisme, emancipatie van de arbeider en trotszijn op de stad.’

De SS Rotterdam gleed in 1958 van de helling bij de RDM in Heijplaat. ‘Het grootste en modernste cruiseschip ter wereld, gebouwd in Rotterdam. Dat vonden mensen geweldig!’

In 1960 werd de eerste Floriade in Rotterdam gehouden. Een van de attracties, jawel: een kabelbaan. Er zijn nog foto’s van prinses Beatrix die zich in zo’n bakje van het Ahoy-complex, toen nog gelegen naast wat nu het Erasmus Medisch Centrum is, langs de Westzeedijk naar het park aan de voet van de Euromast liet vervoeren.

‘Tien jaar later veroverde Feyenoord de Europa Cup I’, zegt Schrijer. ‘Alweer zo’n hoogtepunt.’ En ook toen liep er een kabelbaan door het centrum, ditmaal ter gelegenheid van het cultuurevenement C’70.

‘Ik spreek veel mensen die bijvoorbeeld nog met hun vader in zo’n bakje boven de Coolsingel hebben gezweefd. En iedereen zegt me dat dat zo leuk was. Dan denk ik: waarom niet?’

Grote projecten horen erbij, vindt Schrijer. ‘We moeten met de wijken bezig zijn, maar ook met dit soort dingen. In de jaren negentig waren we wel erg gericht op de skyline en de grote gebouwen. De Leefbaar-jaren daarna gingen weer uitsluitend over de buurten. Maar het moet alle twee: we zijn óók een wereldstad.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden