Wat moeten we met die flauwekul van de Euro League

Hun stadions liggen zo dicht bij elkaar dat ze als goede buren worden beschouwd, maar hun ideeën over de toekomst van het voetbal lopen zover uiteen dat de voorzitters van PSV en Willem II gistermiddag voortdurend met elkaar overhoop lagen....

Het treffen vond plaats bij de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg en de aanleiding vormde het plan van de traditionele topdrie - Ajax, Feyenoord en PSV - om Nederland te verlaten en zich in het avontuur van de zogenoemde Euro League te storten. 'Marktvergroting', vormde het sleutelwoord in het betoog van PSV-voorzitter Van Raaij. 'Laten we nu eens ophouden met meer, meer en nog eens meer', repliceerde zijn Willem II-collega Vullings.

Ze waren niet alleen, de twee voetbalbestuurders. In hun gezelschap bevonden zich erkende marketingspecialisten als Hans Schraders en Frank van de Wall Bake, net als algemeen-directeur Oltmans van NAC en directeur Reker van de Coaches Betaald Voetbal. Over het spel én de betrokkenheid van de supporter ging het vrijwel niet; de toekomst van het Nederlandse voetbal ligt bij het grote geld, zo hield Van Raaij zijn gehoor voor.

Met zijn conclusie trof de voorzitter van PSV Vullings in zijn voetbalhart. 'We draaien de prachtige onzekerheid van sport de nek om door te kiezen voor een Amerikaans model, waarbij we de macht geven aan mensen die niet in sport maar in geld zijn geïnteresseerd. Idioot zijn we bezig, want als er honderd miljoen gulden bijkomt hebben we tweehonderd miljoen nodig voor spelerssalarissen. Willem II beziet zijn eigen kaders, kijkt eerst wat er aan geld binnenkomt en bepaalt dan wat er uitgaat. Wat moeten we met die flauwekul van de Euro League? Dit zijn veranderingen, maar geen verbeteringen.'

De voorzitter van Willem II weet wat hij wil, een financieel gezonde subtopper - met een begroting van twintig miljoen - die voorziet in een behoefte van Tilburg en directe omgeving. De voorzitter van PSV - begroting 95 miljoen - wil meer, hij wil de aansluiting behouden met de Europese top. Omdat zijn supporters dat vragen en het uit de entreegelden niet is te betalen is hij gedwongen zijn inkomsten elders te halen.

'De Euro League, met clubs uit Nederland, België, Schotland, Zweden, Noorwegen en Portugal, komt er voor de clubs met Europese ambities. Het is niet dé oplossing van ons probleem, maar het is hooguit een tussenoplossing. We lopen met onze huidige tv-contracten hopeloos achter bij de clubs uit de grote landen. De Euro League zou onze mogelijkheden vergroten', aldus Van Raaij.

Dat bracht de achterdocht bij zijn tegenstanders in het debat tot leven. 'Maar waar ligt dan de behoefte voor de Euro League?', vroeg Van de Wall Bake, directeur van het bureau sponsoradviesbureau Trefpunt, zich af. 'Niet bij de grote televisie-maatschappijen, niet bij de supporters en niet bij de sponsors.' Van Raaij stelde zich vierkant op achter het onderzoek dat door zijn en andere clubs is verricht. Grote bedragen, grote perspectieven kortom.

Visionair Schraders steunde de Eindhovense zakenman met zijn conclusies. 'De huidige structuur is, gemeten naar de economische principes van de branche, achterhaald. Binnen zes à zeven jaar zal er een Europese competitie zijn van de grote Europese topclubs. Willen de Nederlandse topclubs daaraan meedoen moeten ze naar een budget van 200 miljoen. Dat geld is alleen maar te halen uit de tv-rechten.'

'Waarom zoeken we het niet in onze eigen kracht', vroeg Vullings zich ten slotte af. 'We hebben prima clubs, met een prima opleiding etc. Waarom gaan we niet gewoon doen met een mooie Nederlandse competitie.' Jan Reker was het van harte met hem eens. 'Als we dan toch naar een grotere markt moeten kunnen we beter met China gaan voetballen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden