Wat moeten we doen met de groei van luchtvaart en gevolgen voor CO2-uitstoot?

De romantiek rondom vliegen moet verdampen

De luchtvaart ontpopt zich tot een grote bedreiging van het klimaatakkoord. Tijd voor rigoureuze maatregelen.

We plakken de daken vol zonnepanelen en stampen het landschap vol windmolens, allemaal voor groenere energie, en ondertussen stijgen er steeds meer vliegtuigen op die steeds meer broeikasgassen uitblazen. Foto Getty

'Fly-over, bravo!' Zo klonk het, uit de kelen van een paar honderd studenten lucht- en ruimtevaarttechniek, als tijdens het introductieweekend een vliegtuig overvloog. Ik was een van die studenten en de romantiek voor alles wat vloog zat er nog goed in.

Een schril contrast met de kop in de Volkskrant van deze week: 'De luchtvaart is de nagel aan de doodskist van het klimaat: zo halen we 'Parijs' zeker niet'. Aanleiding is het promotie-onderzoek van vliegtuigbouwkundig ingenieur Paul Peeters, die de groei van de luchtvaart en de gevolgen voor CO2-uitstoot doorrekende.

Zelfregulering

Rond 2080, zo luidt de verwachting, stoot de luchtvaart meer CO2 uit dan alle andere sectoren samen. Bij de klimaatafspraken in Parijs bleef de luchtvaart buiten schot. De hoop is gevestigd op zelfregulering, maar de afspraken die de sector tot nu toe maakte, zetten geen zoden aan de dijk.

Mooi is dat: we plakken de daken vol zonnepanelen en stampen het landschap vol windmolens, allemaal voor groenere energie, en ondertussen stijgen er steeds meer vliegtuigen op die steeds meer broeikasgassen uitblazen. Op een technologisch wonder hoeven we niet te rekenen: accu's en vleugels vol zonnepanelen lenen zich slecht voor machines die in korte tijd zoveel energie nodig hebben als vliegtuigen.

Tekst gaat door onder de afbeelding.

Een vliegtuig van Transavia stijgt op vanaf vliegveld Rotterdam The Hague Airport, met op de achtergrond de hoogbouw van de stad Rotterdam. Foto anp

Verhoging accijnzen

Wat te doen? Misschien wordt het tijd om de verslaving aan vliegen te gaan behandelen als roken: een schadelijke activiteit die je zo veel mogelijk moet indammen. Verhoging van de accijnzen is een bewezen effectieve maatregel tegen roken, dus hup, omhoog die CO2-heffingen en ticketprijzen. Al is dat alleen niet genoeg, blijkt uit de modellen van Peeters. Zelfs met prijsverhogingen van het kaliber retourtje Wenen van 120 naar 700 euro blijft de luchtvaart groeien.

Andere bekende anti-rookmaatregelen die we kunnen loslaten op de luchtvaart? Plain packaging! In onder meer Australië mogen tabaksfabrikanten niet meer hun eigen hippe logo's en kleuren op pakjes sigaretten afdrukken. Goed idee: oersaai grijs verven al die vliegtuigen. Plus een verplicht nieuw uniform voor alle stewards en stewardessen, getailleerd als juten zakken. Moet je 'ns opletten hoe snel de romantiek rond dat hele vliegen verdampt.

En heropvoeden van de jeugd natuurlijk, laten we dat niet vergeten. Mijn oudste twee kinderen nam ik al eens enthousiast mee naar een luchtvaartmuseum, dus die zijn verloren. Maar die van 1,5 valt nog bij te sturen. Overvliegend toestel? Omhoog wijzen zal ze, en een vies gezicht trekken. 'Vliegtuig. Bah!'

Meer over