Wat moet je als winkel met Zwarte Piet? Je bent altijd de gebeten hond

Wel of niet Zwarte Piet in de ban doen? De met die vraag worstelende winkelier hoeft er niet op te vertrouwen dat de marketingwetenschapper met het wijze en vooral het verlossende antwoord komt.

Zwarte Piet blijft welkom bij de Plus, Hoogvliet en Jumbo. Beeld anp

'Mijn advies? Ik kan alle winkeliers alleen maar sterkte toewensen', verzucht hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot, verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen. 'Zet je Zwarte Piet prominent in de winkel, vindt een deel van je klanten dat niet goed. Probeer je politiek correct te zijn, krijg je weer anderen tegen je.'

Bijtende commentaren vielen Albert Heijn gisteren ten deel nadat het Algemeen Dagblad op de voorpagina had gemeld dat de supermarktketen Zwarte Piet de komende tijd uit de reclame-uitingen schrapt. Op sociale media verschenen onmiddellijk boze reacties van klanten en werd opgeroepen tot een boycot van de supermarkt.

Niet anders verging het nog zo'n oer-Hollands bedrijf, de HEMA, anderhalve maand geleden. Een krantenbericht over een toekomstige verbanning van Zwarte Piet uit de HEMA-schappen leidde tot een bombardement aan boze berichten op sociale media.

Wat is wijsheid voor de verkoper die de Sinterklaastijd ziet naderen en tegelijkertijd het maatschappelijk discours over Zwarte Piet en racisme niet kan of wil negeren? 'Niks doen! Stil zitten!', adviseert marketingdeskundige Cor Hos-pes. 'De discussie is nog helemaal niet klaar.' Dit gaat Albert Heijn bezuren, voorziet Hospes.

Campagnemateriaal bij Albert Heijn. Bij de supermarktketen verdwijnt Zwarte Piet op al het reclamemateriaal rond Sinterklaas. Beeld anp

Uren later verklaring op Facebook

'Ze zijn daar toch al helemaal in de war met hun marketingstrategie. Het beeld is opgeroepen dat Zwarte Piet bij de kruidenier er niet meer in komt en dan doen ze er uren en uren over om op Facebook met een verklaring te komen die dat beeld een beetje moet bijstellen.'

Andere supermarktketens waren er donderdag als de kippen bij om klanten die moe worden van de Zwarte Piet-discussie gerust te stellen. Plus doet 'geen aanpassingen' in het assortiment en ook bij Jumbo is Zwarte Piet in allerlei hoedanigheden terug te vinden. Niet alleen in andere kleuren dan zwart.

'Ik vind het wel stoer van Albert Heijn dat het een keuze heeft gemaakt', zegt Bram Koster van website Marketingfacts het bedrijf. Dat Zwarte Piet geen rol meer speelt in de 'instorecommunicatie' van Albert Heijn en ook niet meer in tv-commercials opdraaft, is beter dan pappen en nathouden.'

Volgens Koster is nu het wachten op de slimme reclamecampagne die handig op het 'emotionele Zwarte Piet-debat' inspeelt. 'Wij beginnen er niet aan', kondigt Pieter Leenderste van reclamebureau KesselsKramer alvast lachend aan. 'Mijn advies: alles op de Kerstman zetten.'

Veel winkelbedrijven voor wie de Sinterklaastijd dé topperiode is doen er nu liefst het zwijgen toe. Of beklemtonen dat de Sint en zijn gevolg nog lang niet in het land zijn gearriveerd.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden