Wat moet een Chinese onderneming met een eredivisieclub?

De Chinezen komen en daar gaan wij met zijn allen nog een hoop lol aan beleven, om te beginnen in Den Haag. De overname van ADO Den Haag door een Chinees sportmarketingbedrijf, United Vansen, is rond.

Dat hebben we het afgelopen jaar al heel vaak gehoord, maar nu is het echt zo, volgens Maarten Fontein. Hij is de directeur van ADO en was dat eerder bij Ajax en AZ.

In een vorig leven verkocht hij voor Unilever in China onder meer Raketten en Magnums: ijs. Ook heeft hij twee Chinese adoptiekinderen. Dus als iemand China kent als zijn broekzak en de aangewezen man is om ADO Den Haag te koppelen aan een Aziatisch consortium waarvan niemand precies weet hoe en met welke producten de miljarden worden verdiend, is hij het.

ADO-supporters noemen hun club inmiddels Gado Gado Den Haag. Dat is een goede grap en tegelijkertijd een illustratie van de argwaan die in de stad heerst.

Vermoedelijk om de vele sceptici te paaien, verschenen er de laatste maanden berichtjes dat ADO gaat samenwerken met Real Madrid, Juventus en Johan Cruijff, misschien. Toch wordt lang niet iedereen warm van het idee dat de club binnenkort wordt geleid door een Chinees die tot een jaar geleden nog nooit van dat hele ADO Den Haag had gehoord.

Wat de zaak niet ten goede komt, is dat de tussenpersoon, Chun Li, een nogal dubieuze reputatie heeft. Nadat Fontein deze Haagse ondernemer vorig jaar in een interview in Voetbal International zo'n beetje de hemel had ingeprezen, schreef een andere VI-verslaggever dat hij zelden zo veel onzin had gelezen.

In de column 'Maarten Fontein heeft boter op zijn hoofd' werd Chun Li door Tom Knipping weggezet als een schaamteloze bedrieger. In een ander stuk stond dat Li alle 15 duizend toeschouwers bij een thuiswedstrijd van AZ 'nekwarmers' had geschonken. Graag citeer ik deze onvergetelijke zin over de nekwarmers: 'Als je aan een touwtje trok, werd het een hoedje.'

Ik wil niet alle Chinezen op een hoop gooien, maar tot nu toe hebben we er in West-Europa niet veel aan gehad. De eigenaar van Birmingham City, Carson Yeung, belazerde de boel en eindigde in een gevangenis in Hongkong. Een andere Chinees, Ye, kletste zich bij het Belgische Lierse naar binnen, maar was door en door onbetrouwbaar en is al jaren spoorloos.

Woensdag werd bekend dat Atlético Madrid voor twintig procent eigendom wordt van Dalian Wanda, de onderneming van de op een na rijkste man van China. En we kennen, sinds de onthullingen vorige week, natuurlijk Atlético Clube de Portugal. Sinds Eric Mao die club overnam, is Atlético een lustoord voor matchfixers en hun relaties.

De vraag is niet waarom ADO Den Haag in zee gaat met Hui Wang, de topman van United Vansen. Eigenaar Mark van der Kallen wil af van zijn aandelenpakket (98 procent) en de club, in de eredivisie afgezakt naar de onderste regionen, moet investeren om niet verder af te glijden. ADO heeft geld nodig.

De vraag is wat een grote Chinese onderneming ziet in een Nederlandse eredivisieclub. Wat moet United Vansen met ADO?

Iwan Tol schreef woensdag in de Volkskrant dat Hui Wang op zoek was naar een Europese club om in China te 'vermarkten'. Daar moeten de supporters het mee doen. ADO Den Haag wordt vermarkt. Misschien worden ter stimulering van de vermarkting de clubkleuren wel veranderd. Vanaf nu is alles mogelijk.

Aanhangers van de protestbeweging 'Against modern football' zullen in de overname het zoveelste bewijs zien dat de tradities en cultuur van ons voetbal worden verkwanseld. Dat is flauw. Voor bezorgdheid is geen enkele reden. ADO wordt hier alleen maar beter van.

Het is Van der Kallen natuurlijk door het hoofd geschoten dat Wang ADO voor 'heel andere dingen' zou kunnen gaan gebruiken, gaf hij toe. Maar als hij Hui Wang dan weer eens aankeek, geloofde hij niet dat er een boef tegenover hem zat. Gelukkig maar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden