Wat maakt het Bardo zo'n bijzonder museum?

Het was bij uitstek een plaats waar je als bezoeker hoopvol gestemd kon raken over de mogelijkheid van het samensmelten van culturen:  het Bardomuseum, gehuisvest in een aantal hagelwitte paleizen in het hart van de Tunesische hoofdstad Tunis.

Beeld van een Venus, de godin van de liefde en schoonheid, uit ongeveer 200 na Christus. Het Bardo museum heeft een grote kunstcollectie uit de klassieke oudheid. Beeld epa
Beeld van een Venus, de godin van de liefde en schoonheid, uit ongeveer 200 na Christus. Het Bardo museum heeft een grote kunstcollectie uit de klassieke oudheid.Beeld epa

Het museum, waar gijzelnemers woensdagmorgen 21 mensen ombrachten en waar overlevenden zenuwslopende uren beleefden, herbergt honderden waardevolle erfstukken van een eeuwenlange culturele bloei in het Middellandse Zeegebied.

Toen ze op woensdagmorgen nietsvermoedend het museum binnenstapten, zagen bezoekers als eerst de Triomf van Neptunus, een reusachtig wandmozaïek uit de tweede eeuw na Christus. De Romeinse zeegod en zijn onafscheidelijke drietand worden voortgetrokken door vier uit de zee oprijzende paarden.

De imposante collectie van Romeinse mozaïeken maakt het Bardo wereldberoemd onder kunstliefhebbers en onderzoekers van de klassieke oudheid. Een van de bekendste stukken uit de collectie is het mozaïek van de Romeinse dichter Virgilius, nadenkend, en geflankeerd door twee dames met boekrollen.

Grote betekenis

'Als museum voor mediterraan erfgoed is het Bardo van grote betekenis, zegt Wim Weijland, directeur van het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden, dat met het Bardo samenwerkt. Op dit moment heeft het RMO 80 kunstvoorwerpen uit het Tunesische museum in huis, in de tentoonstelling Carthago, vernoemd naar de door de Romeinen verwoeste en weer opgebouwde hoofdstad van de Fenicische cultuur, vijftien kilometer van Tunis.

'Het merendeel van de collectie is Romeins en de eerste tot en met vierde eeuw na Christus. Maar als je goed naar de in het Bardo tentoongestelde mozaïeken en beelden kijkt, zie je dat ze zonder uitzondering zijn beïnvloed door allerlei oudere culturen uit de regio', zegt Weijland.

Japanse toeristen lopen door het Bardo museum heen. Foto genomen op 1 november, 2013. Beeld afp
Japanse toeristen lopen door het Bardo museum heen. Foto genomen op 1 november, 2013.Beeld afp

Oorsprong

De oorsprong van het grootste en oudste museum in Tunesië ligt in een decreet van het Franse koloniale regime uit 1881 dat voorschreef dat de vele klassieke kunstschatten die het gebied rijk was, veilig onder moesten worden gebracht in de hoofdstad van de kolonie. In 1888 opende het Alaoui-museum, de voorganger van het Bardo, haar deuren voor publiek.

In 2009 besloten de toenmalige machthebbers in Tunesië de paleizen, waarvan de oudste uit de 14e eeuw stamt, grondig te restaureren en te moderniseren met het doel de aantrekkingskracht voor Europese toeristen te vergroten. Die bleven naar de zin van het regime te vaak hangen op de populaire stranden rond Hammamet, in plaats van de hoofdstad met een bezoek te vereren.

Maar sinds het vernieuwde Bardo in 2012 geopend werd, zijn de bezoekersaantallen zeer teleurstellend; het West-Europese toerisme raakte in Tunesië na de schrik van de Arabische lente in een langdurige dip. Het afgelopen jaar trokken de bezoekersaantallen juist weer aan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden