5 vragen Consumentenbond Claimservice

Wat kan de nieuwe Claimservice van de Consumentenbond voor u betekenen?

De Consumentenbond, al 65 jaar de nationale reddingsboei voor benadeelde kopers, begint een claimclub: de Consumentenbond Claimservice. Samen met Consumentenclaim, specialist in collectieve schadevergoedingen voor consumenten, bindt de Consumentenbond de strijd aan tegen sjoemelende bedrijven ‘met diepe zakken en een leger topadvocaten’. Hoe wenselijk is dat?

Foto ANP

1. Wat voor zaken gaat de Consumentenbond Claimservice doen?

Om te beginnen drie al langer lopende claims tegen telecomproviders, beeldbuisfabrikanten en aanbieders van woekerpolissen. In het geval van de beeldbuizen gaat het bijvoorbeeld om de verboden prijsafspraken die Philips, Samsung en vier andere fabrikanten volgens het Europese Hof van Justitie tussen 1996 en 2006 hebben gemaakt. Daardoor hebben consumenten jarenlang 10 procent teveel betaald voor hun televisies, heeft de Consumentenbond Claimservice berekend. De claim over telecomproviders gaat over de misleidende abonnementen met zogenaamd ‘gratis’ mobiele telefoons waarvoor onder meer T-Mobile de laatste tijd al een paar keer op de vingers is getikt door de rechter.

2. Wat is het verdienmodel van de Consumentenbond Claimservice?

Het verdienmodel is no cure, no pay: consumenten kunnen zich gratis aanmelden en als de Consumentenbond Claimservice aan het kortste eind trekt in een zaak, hoeft de consument niets te betalen. Bij winst vraagt de claimclub tussen de 10 en 15 procent commissie.

3. Maar de Consumentenbond heeft toch geen winstoogmerk?

Dat klopt, en dat blijft ook zo, zegt Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. De Consumentenbond Claimservice is weliswaar een BV, in tegenstelling tot de ‘Vereniging de Consumentenbond’. Dus als de BV winstgevend blijkt te zijn, is het goed denkbaar dat er op termijn dividend zal worden uitgekeerd aan Consumentenclaim en de Consumentenbond, allebei voor 50 procent aandeelhouder, zegt Spierenburg. Maar dan nog is het zo dat de Consumentenbond grosso modo quitte zal spelen qua kosten en baten, als organisatie zonder winstoogmerk. ‘Dankzij het dividend van de BV kunnen we dan op andere vlakken wat extra geld uitgeven.’

4. Dreigen er geen botsende belangen?

‘Niet volgens de Consumentenbond, maar hoogleraar Massaschade Ianika Tzankova van de universiteit van Tilburg maakt zich wel enige zorgen. Als de Consumentenbond bijvoorbeeld afspraken wil maken met een verzekeraar ter voorkoming van schadelijke financiële producten à la de woekerpolis, zou de verzekeraar kunnen eisen dat de Consumentenbond Claimservice dan wel genoegen moet nemen met een lagere schadevergoeding voor gedupeerden, spiegelt Tzankova voor. ‘Dan botsen de belangen van de gedupeerden met het algemene consumentenbelang dat de Consumentenbond ook behartigt.’

5. Moeten we al met al blij zijn met deze nieuwe claimkolos?

De autoriteit van de Consumentenbond is in elk geval een voordeel, zegt juriste Ilja Tillema, die aan de Erasmus Universiteit promoveert op massaclaims. ‘De Consumentenbond heeft een grote staat van dienst en Consumentenclaim is die de laatste jaren aan het opbouwen.’ 

De claimsector is niet al te streng gereguleerd, waardoor zich misstanden kunnen voordoen, ziet Tillema. Vorige week werd de oprichter van Stichting Loterijverlies aangehouden door de FIOD omdat hij 2,5 miljoen euro zou hebben verduisterd via de Kanaaleilanden. Mogelijk gaat het om inleggeld van de deelnemers van Loterijverlies die streden tegen misleiding door de Staatsloterij. Die telde tussen 2000 en 2008 bij trekkingen ook niet-verkochte loten mee, waardoor de kans op prijzen een stuk lager was. ‘Ik acht de kans heel klein dat de Consumentenbond zulke capriolen zal uithalen, dat zou dodelijk zijn voor zijn reputatie. ‘Dus dat een dergelijk instituut de krachten bundelt met Consumentenclaim kan een goede zaak zijn voor de bescherming van consumenten.’   

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.