Wat is het puntenrijbewijs?

Het kabinet besloot vrijdag tot de invoering van het puntenrijbewijs, uiterlijk in 2007. Overtredingen worden bestraft, dom rijgedrag niet. Zeven vragen....

Sanne ten Hoove

Wat houdt het puntenrijbewijs in?

Bromfietsers en automobilisten die binnen vijf jaar twee keer ernstig in de fout gaan, raken hun rijbewijs kwijt. Overtredingen die meetellen voor het puntenrijbewijs zijn: het veroorzaken van een ernstig verkeersongeval, grove snelheidsovertredingen (veertig kilometer te hard op de snelweg, dertig kilometer daarbuiten) en het ruimschoots overschrijden van de alcohollimiet.

Werkt het?

Waarschijnlijk niet. Wetenschappers voorspellen dat het aantal verkeersdoden nauwelijks afneemt. Ze denken dat het voorgestelde puntenrijbewijs onvoldoende afschrikt. Alleen in het begin gaan automobilisten voorzichtiger rijden. Na een tijdje vervallen ze in hun oude rijgedrag. Daarbij komt dat een puntenrijbewijs dom of onoplettend rijgedrag niet voorkomt.

Waarom wordt het puntenrijbewijs niet strenger gemaakt?

Dan zullen meer automobilisten hun rijbewijs kwijtraken en illegaal gaan autorijden. In Australië speelt dit probleem al. Ook zullen meer mensen doorrijden na een ongeval om te voorkomen dat ze het puntenaantal overschrijden.

Zijn er dan helemaal geen voordelen?

Ja, toch. Echte brokkenpiloten kunnen worden opgespoord aan de hand van hun puntentotaal. Vervolgens kunnen ze worden onderworpen aan een gedragscursus, een pyschologische test of een extra rijexamen. Mogelijk rijden ze daarna veiliger. Het kabinet kiest hiervoor echter niet, in tegenstelling tot het buitenland. Potentiële voordelen blijven daardoor onbenut.

Zijn er nadelen?

Het is nogal bureaucratisch en duur. Een centrale instantie moet immers van iedere automobilist punten bijhouden en eventueel cursussen organiseren. Flitspalen en strenge alcoholcontroles zijn bijvoorbeeld vele malen effectiever. Ook is het puntenrijbewijs in Nederland lastig in te voeren. Dat komt doordat boetes momenteel naar de eigenaar van het kenteken worden gestuurd, ongeacht of die de auto bestuurde. Bij een puntenrijbewijs mogen punten alleen aan personen worden toegekend. Die moeten dan ter plekke worden betrapt door een politieagent, want een flitspaal ziet niet automatisch wie achter het stuur zit.

Waarom wordt het puntenrijbewijs dan toch ingevoerd?

De Tweede Kamer en minister Peijs van Verkeer vinden verkeersveiligheid erg belangrijk. Daarbij komt dat het draagvlak groot is: 85 procent van de Nederlanders is voorstander van een puntenrijbewijs, blijkt uit enquêtes.

En de rest van Europa?

Frankrijk, Duitsland, Engeland, Ierland en Italië kennen inmiddels een puntenrijbewijs. Oostenrijk is van plan het binnenkort in te voeren. België maakt ook aanstalten, maar aarzelt omdat de effecten in heel Europa tegenvallen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden