Wat is er mis met succesvol Apple?

Waarom reageren beleggers steeds weer negatief op Apple's fenomenale groeicijfers? De winst is gigantisch, iPads en iPhones vliegen nog altijd over de toonbank. Maar beleggers hebben zo hun eigen redenen.

En wéér presenteerde Apple dinsdagavond (Nederlandse tijd) betere kwartaalcijfers dan ooit tevoren. En wéér klapte de koers in een directe reactie daarop in elkaar. Dit maal met bijna 10 procent. Wat bezielt de beleggers?

De groei vlakt af

Vrijwel elk bedrijf ter wereld zou zijn eigen kwartaalcijfers zonder aarzelen inruilen voor die van Apple. Het bedrijf verkocht het afgelopen kwartaal 47,8 miljoen iPhones (plus 29 procent) en 22,9 miljoen iPads (plus 48 procent). Met de verkoop van Mac-computers en verdiensten uit iTunes erbij leverde dat het concern een omzet op van 54,5 miljard dollar. (Ter illustratie: dat is meer dan wat Google in een heel jaar omzet). De winst kwam uit op 13, 1 miljard dollar.

Beleggers maken uit de cijfers vooral op dat de groei afzwakt. Verkocht Apple in het vakantieseizoen doorgaans veel meer spullen dan zijn concurrenten, dit jaar presteerde Apple ongeveer even goed als 'de markt'. Verder is de winstgevendheid van het concern fors afgenomen. In het eerste kwartaal van haar gebroken boekjaar in 2012 zette Apple 46,3 miljard dollar om en maakte het 13,1 miljard winst. De omzet is dit jaar sterk gestegen, terwijl de winst op hetzelfde niveau is gebleven.

De harde groei kan niet eindeloos doorgaan

Een beetje belegger is een aardige toekomstvoorspeller. Veel beleggers anticiperen nu al op het moment dat ook Apple zich neer zal moeten leggen bij krimp. Zij wijzen onder meer op de verzadiging van westerse economieën. Met andere woorden: iedereen heeft al een smartphone en wie dat wil, heeft inmiddels een tablet. Tegenover de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal stelde analist Gene Munster van Piper Jaffray dat de groei van de smartphone- en tabletmarkt zich vooral voordoet in opkomende markten. Consumenten daar zijn geïnteresseerd in relatief simpele en goedkope smartphones; telefoons kortom die Apple niet in zijn assortiment heeft. En mocht het - zoals oud-bestuursvoorzitter van het bedrijf John Sculley onlangs adviseerde - zo'n 'simpele' telefoon wel gaan produceren, dan zal dat ten koste gaan van de winstgevendheid.

Vernieuwing blijft uit

Apple kon de afgelopen jaren zo hard groeien dankzij haar innovatieve karakter. Keer op keer bracht het bedrijf met groot succes nieuwe producten op de markt, die aansloegen bij de massa. Dat gold zowel voor de iPod als voor de iPhone en de iPad. Met het overlijden van Steve Jobs, de topman die door velen als vader van die successen wordt gezien, rees bij velen de twijfel of Apple zo innovatief zou kunnen blijven.

Zijn opvolger Tim Cook wees er dinsdag op dat het wat hem betreft is gelukt. Sinds zijn aantreden lanceerde Apple onder meer de iPad Mini en de iPhone 5. Veel volgers vinden dat echter veel te karig. Analist Jeffrey Gundlach van DoubleKline Capital verwoordde het gisteren als volgt tegen persbureau Reuters: 'Je kunt niet maar iPhones en iPads blijven maken en denken dat mensen die wel blijven kopen. De iPad mini? Waar hebben we het over, zeg. Dat is gewoon een kleine iPad. Is dat onze nieuwe definitie van innovatie?'

Nokia en BlackBerry zijn afschrikwekkende voorbeelden

Iedereen die de smartphonemarkt een beetje volgt weet hoe vluchtig roem er kan zijn. Nog geen vijf jaar geleden was het Finse Nokia de onverslaanbaar geachte nummer 1 op de markt van mobiele telefoons. Mede door het grote succes van de iPhone kwam daaraan een eind. Nokia raakte steeds verder achterop en is de laatste jaren vooral verwikkeld in een achterhoedegevecht.

Het Candades BlackBerry overkwam iets soortgelijks, hoewel de opkomst en ondergang zich voor dat bedrijf nog veel sneller voltrokken. Dankzij de gratis berichtenservice Ping werd het toestel in 2010 wereldwijd een enorme hit. Het grote succes van de even-eens gratis berichtendienst Whats-App dat kort daarop volgde, was het begin van het snelle eind voor de Canadezen.

Verwachtingen van analisten worden niet waargemaakt

Beleggers varen vaak blind op verwachtingen van analisten. Een bedrijf kan terughoudend zijn over zijn eigen toekomst, maar als analisten forse groei of enorme winsten voorspellen, is dat waar beleggers op afgaan. Als de resultaten vervolgens tegenvallen ten opzichte van de voorspellingen van analisten, worden beleggers erg zenuwachtig. In het geval van Apple liggen de verwachtingen van analisten steevast hoger dan die van het bedrijf zelf.

De cijfers die Apple dinsdag presenteerde, bleven ook weer achter bij wat marktvorsers hadden voorspeld. De 47,8 miljoen verkochte iPhones vielen tegen bij de door analisten voorspelde 50 miljoen stuks. Ook de winst, omzet en het aantal verkochte iPads waren minder dan waarop de buitenwacht had gerekend.

Concurrentie neemt toe

Lange tijd was Apple de grootste smartphoneverkoper ter wereld. Die koppositie is het inmiddels alweer een tijdje kwijt aan Samsung. Ook op het gebied van software voor mobiele telefoons is Apple al lang niet meer leidend. Google's besturingssysteem Android heeft een veel groter marktaandeel dan Apple's iOs. Samsung mag dan wel minder winst maken per verkochte telefoon, dat komt zijn marktaandeel alleen maar ten goede. Veel van de telefoons die de Zuid-Koreanen maken, doen qua functionaliteit niet meer onder voor de iPhones uit de stal van Apple. Beleggers houden er serieus rekening mee dat steeds meer consumenten om die reden de overstap zullen maken naar Samsung of Androidtelefoons van andere fabrikanten.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden