Wat is de beste cover voor de nieuwe Millennium?

Broeierige vrouwenogen maakten plaats voor een mooi uitgewerkte tattoo.

null Beeld .
Beeld .

Zo veel thrilleruitgeverijen in Europa, zo veel opvattingen over welke omslag het beste verkoopt. De multitalige wereldwijde lancering op 27 augustus van deel 4 - Wat ons niet zal doden - van de Zweedse Millennium-serie laat een bonte variatie coverstrategieën zien. Spanjaarden houden van veel rood. Fransen kiezen een manga-achtig meisjeshoofd, Engeland houdt het op klassieke schaduwpartijen met damestorso. Nederland krijgt een wit omslag met een koperrode drakentatoeage.

'Behoorlijk divers, ja', zegt Juliette van Wersch van Signatuur, de Nederlandse uitgever van de ongelooflijk goed verkopende reeks. Het verhaal erachter is bekend. De Zweed Stieg Larsson heeft nooit het zoet geproefd van zijn succesvolle trilogie over Lisbeth Salander - hackster met drakentattoo - en Mikael Blomkvist - linkse onderzoeksjournalist. Pas na zijn dood in 2004 gingen de thrillers met tachtig miljoen tegelijk de toonbank over. Schrijver David Lagercrantz kreeg de lastige taak om deel 4 te schrijven in de geest van Larsson.

null Beeld .
Beeld .

Volgens Van Wersch heeft de Zweedse moederuitgeverij Norstedts iedereen vrij gelaten in het coverbeleid. 'Er was slechts één harde voorwaarde. De naam Lagercrantz moest groter dan die van Larsson.' Redelijk, vindt Van Wersch: 'Je wilt voorkomen dat de lezer zich bekocht voelt omdat hij denkt dat het een Larsson is.'

Maar welk land heeft de beste cover? 'De Engelstalige thrillermarkt kenmerkt zich normaal gesproken meer door sterk op typografie gerichte covers. In Zuid-Europa is het beeldgebruik iets dominanter.' Maar in het geval van de Millenniumreeks wordt de coverstrategie vooral bepaald door pogingen om aan te sluiten bij de vormgeving van de delen 1, 2 en 3.

null Beeld .
Beeld .

Niet bij Signatuur. Die koos er juist voor iets totaal anders te maken. Tien jaar lang keken twee indringende vrouwenogen je broeierig aan vanuit elk schap. Nu staat die mooi gedetailleerde drakentatoeage van Lisbeth voorop. Afstandelijker, meer esthetisch. 'We wilden iets fris. We wilden nieuw publiek bereiken', zegt Van Wersch. Per slot hebben 2,6 miljoen Nederlanders al een Larsson op de plank.

De oude drie millennia zijn ook uitgebracht met het nieuwe drakenjasje. 'Normaal niet direct een thrilleromslag denk ik. Maar door de bekendheid van Millennium durf ik dit wel aan.'

null Beeld .
Beeld .
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden