Wat is de Bavaria-weg waard?

Provincie, Rijk en gemeenten willen honderden miljoenen investeren in een nieuwe weg nabij Eindhoven. Maar of de burger iets aan die ringweg heeft?

VAN ONZE VERSLAGGEVERS SANDER HEIJNE EN SYBREN KOOISTRA

AMSTERDAM - Na zeven jaar steggelen zijn ze het er in de 'slimste regio ter wereld' nog altijd niet over eens. Vertraagt de economische ontwikkeling in de regio Eindhoven-Helmond als de provincie niet snel besluit tot de verbreding van de N279 en de aanleg van een nieuwe provinciale weg van Bos en Breugel naar Beek en Donk? Of wordt de economische voorspoed die de aanleg van deze wegen zal brengen schromelijk overdreven?

Vandaag brengt de Stuurgroep Brainport Oost, een overlegorgaan van lokale en provinciale bestuurders, advies uit aan de provincie Noord-Brabant over de aanleg van deze zogeheten Ruit van Eindhoven. Het advies is bij voorbaat omstreden. Moeten provincie, Rijk en gemeenten wel honderden miljoenen investeren in een nieuwe weg nabij Eindhoven? Moeten die miljoenen, die deels afkomstig zijn uit de verkoop van energiebedrijf Essent, niet ergens anders in worden gestoken?

Veel wethouders, lokale volksvertegenwoordigers, natuurbeschermers en zelfs de autolobbyisten van de ANWB hebben bedenkingen bij het wegenplan. Maar aangemoedigd door het lokale bedrijfsleven lijken de provincie Noord-Brabant en het Rijk vastbesloten; die Ruit moet er komen.

259 miljoen subsidie

Omdat de Ruit niet kan worden aangelegd zonder een rijkssubsidie van 259 miljoen euro, liet het ministerie van Infrastructuur en Milieu een maatschappelijke kosten-batenanalyse uitvoeren. De aanleg van de Ruit zou een licht positief effect hebben op de economische ontwikkeling van de regio.

Maar een tweede rapport van onderzoeksbureau SEO naar het economische nut van de Ruit, eveneens opgesteld in opdracht van het ministerie, schetst een ander beeld. Het eerste onderzoek zou leunen op onrealistische aannamen over de toename van het wegverkeer. Het Planbureau voor de Leefomgeving voorspelt zelfs dat de totale verkeersdruk in de Brainport niet meer zal groeien na 2020. Dat is het jaar waarin de Ruit op zijn vroegst kan worden opgeleverd.

Het onderzoek van SEO is koren op de molen van de tegenstanders. De files die met de aanleg van de Ruit moeten worden bestreden, staan er nog niet. 'De plannen voor de Ruit zijn duidelijk gebaseerd op groeiscenario's die nog van voor de crisis stammen', zegt het provinciale statenlid Stijn Smeulders (PvdA, oppositie). 'Maar gedeputeerde Ruud van Heugten (CDA) van verkeer heeft hiervan zijn persoonlijke prestigeproject gemaakt.'

Zijn tegenstanders spelen een gevaarlijk spel, vindt gedeputeerde Van Heugten op zijn beurt. 'Als we nu al dagelijks in de file zouden staan, zou niemand tegen de aanleg van de Ruit zijn', zegt de bestuurder. 'Maar in de Brainport vinden wij het niet verstandig om te wachten met maatregelen tot het moment dat het verkeer volledig vastloopt.'

Van Heugten is niet onder de indruk van het kritische rapport van SEO. 'Zulke rapporten kan je alleen maar maken op basis van aannamen', zegt hij. 'Maar niemand heeft een glazen bol.'

De provincie Noord-Brabant heeft zelf geen kosten-batenanalyses laten opstellen voor de Ruit. 'Dat is een feestje van het Rijk', zegt Van Heugten. 'Maar blijkbaar was het rapport van SEO voor het Rijk geen belemmering om 259 miljoen euro bij te dragen aan de aanleg van de Ruit.'

Het verbaast statenlid Smeulders dat het Rijk ondanks het rapport van SEO vasthoudt aan de subsidie voor de Ruit. De subsidie is nog toegekend door voormalig verkeersminister Eurlings. Diens opvolger Schultz heeft meerdere wegenplannen van Eurlings wegbezuinigd, ook in Brabant. Schultz laat via een woordvoerder weten vast te houden aan de Ruit, omdat deze 'zorgt voor een robuuster netwerk' en 'de leefbaarheid verbetert'.

Het lokale bedrijfsleven hoopt dat de Ruit, die deels door een kwetsbaar natuurgebied loopt, nu snel zal worden aangelegd. In de aan de gemeenteraadsleden van de streek gerichte brochure Vooruit met de #Ruit prijst de lokale werkgeversvoorzitter en voormalig Bavariatopman Peter Swinkels de Ruit aan als 'cruciaal om Zuidoost-Brabant economisch aan de wereldtop te houden'.

Smeulders vraagt zich af of Swinkels het belang de regio niet verwart met dat van Bavaria. 'Ik begrijp dat de Ruit goed is voor Bavaria.' De brouwerij van de familie Swinkels wordt door de aanleg van de Ruit beter bereikbaar over de weg. 'Maar je kunt je afvragen over we daar als samenleving 850 miljoen euro voor over moeten hebben.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden