Wat hebben de inzittenden van MH17 gemerkt van de aanslag?

De MH17 kan inderdaad door een SA-11-raket zijn neergehaald, stelt een Britse defensiespecialist op basis van foto's van wrakstukken. De inzittenden verloren waarschijnlijk direct het bewustzijn.

Een Maleisische onderzoeker bekijkt wrakstukken van vlucht MH17 Beeld epa

Het aantal aanwijzingen groeit dat vlucht MH17 is neergehaald door een raket met een fragmentatielading. Een vraag die bij velen leeft is wat de inzittenden van vlucht MH17 kunnen hebben gemerkt, nadat het toestel door de raket werd geraakt.

'Bij de veiligheidsinstructies voor elke vlucht zegt het cabinepersoneel dat passagiers in geval van decompressie eerst zelf het zuurstofmasker moeten opzetten, en dan pas hun kinderen moeten helpen', zegt Joris Melkert, universitair docent luchtvaarttechniek aan de TU Delft. 'Dat is essentieel. Als op grote hoogte de druk weg valt, ben je binnen dertig seconden bewusteloos door zuurstofgebrek.'

Melkert acht het niet waarschijnlijk dat de Boeing 777 nog grotendeels intact was toen ze neerstortte, gezien het grote oppervlak waarop de brokstukken zijn neergekomen. 'Het gaat om een gebied ter grootte van de gemeente Haarlem. Mijn voorlopige conclusie is daarom dat het toestel in de lucht is gedesintegreerd.'

Beeld epa
Beeld epa

Direct bewustzijn verloren
Dat is vermoedelijk direct na de explosie gebeurd en het maakt het aannemelijk dat de inzittenden door de klap direct het bewustzijn hebben verloren, stelde James Vosswinkel deze week tegenover persbureau Bloomberg. Vosswinkel deed eerder onderzoek naar de explosie van een toestel van TWA in 1996 bij Long Island bij New York, waarbij alle 230 inzittenden omkwamen. 'De enorme krachten die bij zo'n explosie optreden, leiden ertoe dat vermoedelijk niemand de impact overleeft.'

Op de ramplocatie zijn veel ontklede lichamen aangetroffen. Dit is vermoedelijk het gevolg van een combinatie van plotselinge decompressie en de hoge luchtsnelheid - 800 tot 900 kilometer per uur - waaraan deze inzittenden plotseling werden blootgesteld. Zowel het grote drukverschil als de enorme windsnelheid kan ertoe leiden dat kleding van het lijf wordt gerukt, meldt het onderzoeksrapport naar de ramp met vlucht 611 van China Airlines.

Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.