Vooruitblik 2019 Ruimtevaart

Wat hebben alle 560 mensen gemeen die ooit een ruimtereis hebben gemaakt?

SpaceX van Elon Musk is van plan in 2024 een raket naar Mars te lanceren. Beeld AP

Wat hebben alle 560 mensen gemeen die ooit een ruimtereis hebben gemaakt? Antwoord: ze werden stuk voor stuk omhooggeschoten door grote overheidsorganisaties als Nasa, Esa of het Russische Roscosmos. In juni moet daarin verandering ­komen. Astronauten Bob Behnken (48) en Douglas Hurley (52), twee veteranen van Nasa’s oude Space Shuttle-programma, gaan dan voor het eerst omhoog met een raket die wordt beheerd door een commercieel bedrijf.

Dat past in de trend van de vercommercialisering van de bemande ruimtevaart. Al jaren dromen ondernemers als Richard Branson en Elon Musk ervan om mensen naar de ruimte te sturen. Als toerist, meestal. Over de atmosfeer scheren in Bransons SpaceShipTwo, bijvoorbeeld. Of een rondje om de maan maken, iets waarvoor Musk zelfs al een eerste ticket heeft verkocht.

De primeur gaat straks naar de pendeldienst voor astronauten naar het internationaal ruimtestation ISS. Dat is overigens niet gek, meent ruimtevaartconsultant Erik Laan. ‘De Verenigde Staten wilden weer toegang tot de ruimte. Dat is ideologisch erg belangrijk voor ze’, zegt hij. Sinds het eind van het Space Shuttle-programma in 2011 kon men alleen nog met Russische Sojoezraketten naar het ISS vliegen.

De keuze voor astronaut ­Douglas Hurley lijkt daarbij een symbolische. Hij was de piloot van dienst bij Nasa’s 135ste en laatste spaceshuttlemissie en moet in juni Amerika’s terugkeer in de ruimte begeleiden als piloot van de Crew Dragon van Musks ruimtevaartbedrijf SpaceX.

2019 juni

Wat staat er het komend jaar allemaal te gebeuren en wat gaat er veranderen? In deze serie blikken we vooruit. Dit is aflevering 6. 

De eerste onbemande test van die module staat deze maand op het programma. Ook Boeing werkt aan een commercieel vaartuig. Zij lanceren naar verwachting in augustus een bemande missie naar het ISS, een volgens Laan wel erg optimistische planning.

Laan benadrukt dat de eerste vluchten slechts gedeeltelijk commercieel zijn. ‘Uiteindelijk betaalt de Amerikaanse belastingbetaler, via Nasa, de rekening. Die huren SpaceX in om deze vlucht te doen.’ Dat terwijl in de telecomwereld individuele consumenten al de rekening betalen. Als consument neem je een internetabonnement, je provider huurt tijd in op een satelliet, het satellietbedrijf koopt die in bij een satellietbouwer en betaalt bijvoorbeeld SpaceX om hem te lanceren.

Ook in de bemande ruimtevaart is zoiets denkbaar. Bijvoorbeeld door ruimtetoerisme, waarbij de consument een ticket koopt. Of je dan naar het ISS kunt, is nog onzeker. ‘Niemand weet wat over tien jaar met het ISS gebeurt’, zegt Laan. Er bestaan plannen om er een tussenstation van te maken op weg naar de maan. Ook commerciële betrekking behoort tot de opties, met plek voor toerisme en onderzoek. ‘Ondertussen werkt een aantal bedrijven aan plannen voor een nieuw commercieel ruimtestation’, zegt Laan.

Het meest waarschijnlijke verdienmodel schuilt volgens Laan in R&D en productie. Zo ontstaan in internetkabels die je op aarde maakt door zwaartekracht allerlei onzuiverheden. ‘In de ruimte heb je dat probleem niet’, zegt hij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.