Wat gezellig! Een feestdag voor singles én niet-singles bij Bol.com!

Foto de Volkskrant

Ik merk dat ik, als het gaat om de grote gemene feestdagenindoctrinatie van de kapitalistische commercie, heen en weer geslingerd word tussen twee meningen. Aan de ene kant vind ik het bijvoorbeeld belachelijk dat we ineens Halloween vieren in Nederland. Aan de andere kant vond ik mezelf in de herfstvakantie terug aan een tafel vol pompoenen waarin ik fanatiek gezichten hakte. Aan de ene kant trek ik Sint Maarten heel slecht (waarom zou je als weldenkende ouder langs de deuren van je buren trekken om te vragen of ze alsjeblieft bakken met snoep aan je kinderen willen geven?). Aan de andere kant vind ik bakken met snoep gezellig.

Maar ook ik kan me nog weleens rechtlijnig opwinden over de commerciële kant van de feestdagen en ik weet nu wie daarin de kroon spant: bol.com. Op bol.com wordt al de hele week aangekondigd dat er 11 november iets spannends staat te gebeuren en dat is dus niet Sint Maarten, maar 'Singles Day, dé feestdag voor jezelf'.

Singles Day wordt beschreven als 'de dag om jezelf te trakteren', gelardeerd met plaatjes van ballonnen waarop 'I hartje me' of het procentteken staat. Want je mag jezelf dus trakteren op Singles Day. Op dingen met korting. Je hoeft er niet eens single voor te zijn: 'Hoewel Singles Day strikt gezien een dag voor alleenstaanden is, is het bij ons vooral een speciale feestdag voor jezelf'. Het is dus, heel ruimdenkend, een feestdag waarop iedereen dingen voor zichzelf op bol.com mag kopen!

Hoe is de marketingafdeling van bol.com op deze Singles Day die niet alleen voor singles is, gekomen? Welnu, leggen ze uit op de site, Singles Day is in 1993 bedacht door mannelijke vrijgezelle studenten aan de Universiteit van Nanjing.

Logisch. Logisch dat je als Nederlands onlinewarenhuis heel erg kijkt naar welke zelfbedachte feestdag mannelijke studenten aan de Universiteit van Nanjing sinds 1993 vieren. Vooral omdat, zo eerlijk is Bol ook wel weer in zijn marketingteksten, 'Singles Day is uitgegroeid tot een van de grootste onlinewinkeldagen in China'.

Wat leuk! Een feestdag voor singles én niet-singles die ook nog eens een van de grootste onlinewinkeldagen is! Wat gezellig.

En wat kopen (niet-)singles dan allemaal voor zichzelf op deze glorieuze onlinewinkeldag? Daar doet Bol mysterieus over, want de deals zijn pas op 11 november te zien. Wel werd er de afgelopen dagen af en toe een onthuld; zo is er 30 procent korting op de Valentino Divina clutch: 'Een leuke clutch waar je telefoon makkelijk in past. Perfect geschikt voor een leuke avond uit.'

Precíés het product waar de happy single of niet-single naar zit te hunkeren, natuurlijk. Ik zou, als ik Bol was, al die producten trouwens helemaal niet met korting aanbieden, maar juist voor de volle prijs. Want 'I hartje me' en het is toch de dag om jezelf te trakteren?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.