RECONSTRUCTIE

Wat gebeurde er tijdens de fatale vlucht van Germanwings?

Hoe verliep de fatale vlucht van Germanwings naar Düsseldorf? Franse onderzoekers kwamen vandaag naar buiten met de vermoedelijke oorzaak van de ramp. Een reconstructie.

Journalisten werken in de buurt van de rampplek.Beeld epa

Dinsdag 24 maart, 10.01 uur

De Airbus A320 van de Duitse maatschappij Germanwings stijgt op van het vliegveld van Barcelona voor vlucht 4U9525 naar Düsseldorf. Aan boord zijn 144 passagiers en zes bemanningsleden. De vlucht zou twee uur duren. Aan de hand van de gegevens in de zwarte doos konden onderzoekers de laatste dertig minuten reconstrueren.

10.17 uur

Tijdens eerste twintig minuten daarvan verloopt alles normaal. 'Je hoort een beleefd, zelfs opgewekt gesprek', aldus Brice Robin, procureur in Marseille, die het onderzoek naar de ramp leidt. Dan neemt de gezagvoerder de landingsprocedure voor Düsseldorf door. De copiloot reageert laconiek, kortaf.

Een helikopter zoekt naar wrakstukken in de Alpen.Beeld afp

10.30 uur

De Airbus heeft voor de laatste keer contact met de luchtverkeersleiding. Een van de piloten vraagt toestemming verder te mogen op de ingezette koers. Een routinevraag.

Rond deze tijd verlaat de gezagvoerder de cockpit, aldus Robin. 'waarschijnlijk om een natuurlijke behoefte te bevredigen'. 'Je hoort de gezagvoerder de copiloot vragen het commando over te nemen. Je hoort het geluid van een stoel die teruggeschoven wordt en een deur die dichtklapt. We weten niet hoe lang de gezagvoerder weg is gebleven en ook niet of de copiloot wist dat hij op enig moment de cockpit zou verlaten.'

10.31 uur

Als de copiloot alleen in de cockpit is, begint de Airbus aan een gelijkmatige daling van 12 duizend naar 2 duizend meter. 'De copiloot heeft de knop daling opzettelijk indrukt. Het is een knop die je echt moet omzetten. Hij kan niet per ongeluk in een andere stand schieten.'

10.35 uur

De glijvlucht trekt de aandacht van de verkeerstoren in Marseille. Robin: 'De verkeersleiding in Marseille heeft contact met het toestel opgenomen. Geen enkel antwoord. Het heeft ook andere vliegtuigen in de buurt gevraagd contact op te nemen. Ook die kregen geen antwoord. De copiloot heeft geen enkel noodsignaal uitgezonden en geen enkele oproep beantwoord.'

De mogelijkheid dat hij onwel is geworden, kan worden uitgesloten. Op de opnamen die in de zwarte doos werden teruggevonden, kan ook de ademhaling van de copiloot worden gehoord. 'Op de band hoor je geen enkel woord. Een absolute stilte, alleen ademhaling. Het is ook niet de ademhaling van iemand die onwel is geworden. De ademhaling gaf evenmin de indruk dat hij in paniek was geraakt. Het was een klassieke menselijke ademhaling.'

Ondertussen wil de gezagvoerder terugkeren in de cockpit. Sinds 11 september zit de deur op slot, om binnendringen van terroristen te voorkomen. De gezagvoerder maakt zich bekend, klopt op de deur, maar de copiloot weigert hem binnen te laten. De deur kan van buitenaf met een pincode worden geopend, maar die werkt niet als degene die in de cockpit is de deur blokkeert.

'Je hoort klappen, veroorzaakt door pogingen de deur te forceren. Tegelijkertijd gaat het alarm af, dat waarschuwt als een vliegtuig te dicht bij de grond komt.' De gezagvoerder slaagt er niet in de deur open te krijgen.

Reddingswerkers in het rampgebied.Beeld ap

10.40 uur

De Airbus wordt voor de laatste keer op de Franse radar gezien, op dezelfde hoogte waar de wrakstukken gevonden zijn. Met 700 kilometer per uur slaat de Airbus te pletter op de rotsen van het massief l'Estrop in de Alpes de Haute Provence. 'Vlak voor de laatste impact hoor je wat misschien het lawaai is van een eerste impact op de steile helling. Waarschijnlijk is het vliegtuig over die helling tegen de berg gegleden.'

'De passagiers beseften pas op het laatste moment wat er aan de hand was. Je hoort pas vlak voor de impact schreeuwen. Iedereen was op slag dood.'

Donderdag 26 maart, 13.00 uur

Op een persconferentie op vliegveld Marignane bij Marseille trekt procureur Robin de voorlopige conclusie van het onderzoek. 'Ik gebruik niet het woord zelfmoord. Daar weet ik niets van. Het onderzoek naar de copiloot moet nog beginnen. Bovendien is het niet de juiste term als je een vliegtuig met 149 mensen aan boord laat neerstorten.

'Ik weet alleen dat de copiloot het vliegtuig opzettelijk liet dalen. Daar had hij geen enkele reden voor, zoals hij ook geen enkele reden had de gezagvoerder de toegang tot de cockpit te weigeren. Ik herinner eraan dat de crash nog maar 48 uur geleden heeft plaatsgevonden. Maar wat ons nu het meest plausibel lijkt: om redenen die wij absoluut niet kennen heeft de copiloot de wil gehad het vliegtuig te vernietigen.'

Copiloot Andreas Lubitz.Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden