Wat gaan ultieme pechvogels doen als de praatpaal verdwijnt?

Denkfouten in hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: praatpaal

Een praatpaal bij de Velsertunnel. Beeld ANP

De welbekende gele praatpaal langs de snelweg gaat verdwijnen en dat is een vrij dom plan. Minister Schultz liet de Tweede Kamer weten dat de praatpalen tot uiterlijk juli 2017 in gebruik blijven, want het system kost 1 miljoen per jaar en Rijkswaterstaat en de ANWB 'delen het toekomstbeeld dat de praatpaal binnen enkele jaren overbodig zal worden, door het gebruik van mobiele telefoons en systemen als E-call en B-call.' Die laatste twee afkortingen zijn in auto's ingebouwde noodoproepsystemen.

E-call waarschuwt de alarmcentrale als een plotselinge versnelling of vertraging wordt waargenomen, die waarschijnlijk duidt op een ongeluk, en B-call is dat je bij pech op een SOS-knop in de auto kunt drukken. Klein detail: deze systemen zijn pas verplicht in auto's die in de EU worden verkocht vanaf april 2018. Dan zit er een gat van een jaar tussen de uitfasering van de palen en de komst van B- en E-call. Nog los van het feit dat alleen nieuwe auto's ermee zijn uitgerust en de rest dus niet.

Beeld de Volkskrant

Mobiel

Maar goed, bijna iedereen heeft toch een mobiel? Inderdaad zijn er nog maar 30.000 praatpaaloproepen per jaar. Bovendien, zo zegt de ANWB, dat zijn vooral 'mensen die problemen hebben met hun mobiele telefoon: ze zijn hem vergeten, de batterij is leeg of de belminuten zijn op'. Een merkwaardig argument. Het is niet zo dat je in die gevallen ineens geen behoefte meer hebt om te bellen. Wat moeten dat soort ultieme pechvogels straks doen, wachten tot de ANWB per toeval langskomt? Het lijkt me niet wenselijk dat mensen straks half op de rijbaan gaan staan om te proberen een andere automobilist aan te houden om een mobieltje te lenen.

De rol van praatpalen is veranderd. Vroeger was het dé manier om hulp in te roepen, tegenwoordig is het een laatste hulplijn. De ANWB vindt 33 euro per gesprek te veel, ik vind 33 euro om een gevaarlijke situatie op te lossen niet onredelijk. De NS zegt ook niet: 'De noodrem wordt bijna nooit gebruikt en kost een hoop geld, we halen hem eruit.' Dat toekomstbeeld van ANWB en Rijkswaterstaat klinkt logisch, maar het klopt nú nog niet. Ze hadden een grondige gebruiksanalyse moeten doen in plaats van bevangen te raken door simplistische niet-meer-van-deze-tijd-eritis.

Jasper van Kuijk op Twitter: @jaspervankuijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden