Wat een luxe, twee renners voor het geel

Een Australiër in het geel, of toch liever een (primeur!) Afrikaan: Orica-Greenedge kan kiezen. De strijd om de leiderstrui is geen zaak van seconden, maar van punten.

MARSEILLE - Een wielrenner weet na een lange dag fietsen zelden hoeveelste hij geworden is. Of het moet de winnaar zijn. De rest kan vertellen wie er in zijn buurt reden toen hij over de finish ging en of hij voor- of ergens achterin het peloton zat. Maar een nummer kunnen ze er meestal niet opplakken.


Wat maakt het ook uit? Doorgaans niets.


Maar wat als Daryl Impey had geweten wat de consequenties van zijn dagelijkse uitslagen zouden zijn? 'Dan had ik elke etappe wel geprobeerd een paar plaatsen beter te doen', zei hij woensdag voor de start van de vijfde etappe. Toen zijn ploegmaat Simon Gerrans maandag in Calvi de etappe won, toen had wel nog wel mee kunnen sprinten. Maar op dat moment zag hij er het nut niet van in en volgde hij liever vanaf het zadel de slotmeters van de sprint.


Impey is wat tegenwoordig hip een 'lead-out man' wordt genoemd. De Zuid-Afrikaan is de renner die de sprinter van de ploeg beschermt en op gang trekt; als hij van kop gaat is die op zichzelf aangewezen. Impey is bij Orica-Greenedge de lead-out man van Matt Goss en soms van Simon Gerrans.


De lead-out man maalt niet om zijn uitslag. Hij wordt betaald voor het uitvoeren van zijn taak, niet voor het cijfer dat aan het einde van de dag voor zijn naam opduikt in de rangschikking. Gert Steegmans - machinist van etappewinnaar Mark Cavendish - ging in Marseille als achttiende over de streep; Greg Henderson, de laatste man die André Greipel, op gang trekt, als 26ste.


Impey werd in Marseille dertiende. En wat belangrijker was: ploegmaat en geletruidrager Gerrans vijftiende. Doordat sprinter Goss achterop was geraakt, mochten ze allebei voor hun kans gaan in de sprint. 'We rijden niet tegen elkaar', zei Impey. 'Ik ben tevreden met hoe het is gegaan', zei Gerrans.


De ploegmaats zijn ongewild in een strijd om de leiderstrui verwikkeld geraakt nadat Orica-Greenedge dinsdag de ploegentijdrit won. Beiden staan met dezelfde tijd in het klassement genoteerd. De reglementen schrijven voor dat in zo'n geval de klasseringen in de verschillende etappes bij elkaar opgeteld moeten worden. Diegene met de minste punten draagt het geel.


De stand tot dusver. Gerrans 15+16+1+15=47 punten; Impey 11+8+22+13=54 punten. Als de laatste donderdag in Montpellier acht plaatsen voor Gerrans finisht, krijgt de Tour een eerste Afrikaan in de gele trui. Eigenlijk is er nog een derde ploegmaat die op de loer ligt: Michael Albasini. Maar de Zwitser dingt met het rijtje 19-80-85-119 niet echt mee.


Gerrans kende de reglementen goed, want hij won in 2012 op dezelfde manier ooit de Tour Down Under. Binnen de ploeg wordt hij ook gezien als de betere renner om de gele trui te vertegenwoordigen voor de ploeg, hoewel niemand dat hardop wil bevestigen. 'Het doel is het geel te behouden', zei ploegleider Matt White.


'Als Simon het geel houdt, ben ik blij; als Daryl dat doet, ben ik even blij', viel de tweede ploegleider, Lorenzo Lapage bij. 'Dat is juist het sterke punt van Orica: wij zijn een team. Dit zijn vrienden van elkaar, die draaien elkaar geen loer. We kennen geen stress en doen het op de relaxte Australische manier.'


Orica-Greenedge is een bont gezelschap met zes Australiërs, een Canadese hardrijder, een Zwitser en die Zuid-Afrikaan. Dat Impey de eerste Afrikaan kan worden met de gele trui om de schouders is voor de sponsors commercieel interessant. In de Tour valt zoiets uit te buiten. Maar Gerrans, al eens ritwinnaar in de Tour en laureaat van Milaan-Sanremo, is een Australiër, Orica een Australische ploeg.


'Het is een luxepositie', zegt White. 'Maar het speelt in onze afwegingen geen enkele rol. We hebben maar een doel: die trui zo lang mogelijk houden. Met het geel ga je niet gokken.'


Helemaal eerlijk wordt het spel niet gespeeld. Tot zaterdag, als het peloton de bergen intrekt en de onderlinge verschillen zullen groeien, hebben beide renners de kans om stuivertje te wisselen. Impey zal zich moeten inzetten voor Goss, Gerrans mag in alle sprints zijn eigen kans gaan. Impey: 'Als ik het geel pak, is het omdat ik mijn werk heb gedaan, niet omdat ik aan het wedijveren ben met Gerrans. Maar als de kans zich aandient, zal ik die zeker grijpen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden