'Wat een luizenleven heeft zo'n leraar toch'

Maandag om half vier uur fietst Peter Veenendaal naar huis. 'Dan denkt de buurman jaloers: 'Wat een luizenleven heeft zo'n leraar toch.' Ondertussen klagen docenten steen en been over de werkdruk....

Van onze verslaggeefster Esther Bakker

Veenendaal (43) geeft sinds 1981 les op de Johannes Post Mavo in Hoorn. Hij omschrijft zijn werkweek als 'druk maar afwisselend'. Veenendaal wil geen klaagverhaal houden. De leraar Duits (met een paar uur per week aardrijkskunde) heeft alleen last van stress wanneer zijn leerlingen dreigen te zakken voor het eindexamen. 'Dan zak je zelf ook een beetje: het zal toch niet mijn schuld zijn.'

De werkweek begint voor Veenendaal maandagochtend om half negen. Normaal geeft hij de hele ochtend Duits aan zijn mavo-leerlingen maar deze maandag bezoekt hij van half tien tot twaalf uur een basisschool. Hij hoopt dat de oudste leerlingen de open dag van de Johannes Post Mavo zullen bijwonen en uiteindelijk voor zijn school zullen kiezen. Hij neemt wervende posters mee om zieltjes te winnen.

Om twaalf uur is hij terug op de Johannes Post voor een aardrijkskundeles aan de brugklas. Daarna heeft Veenendaal een tussenuur: tijd om proefwerken na te kijken. Aansluitend geeft hij nog twee lesuren Duits. Kwart over drie gaat de bel. Veenendaal gaat naar huis. 'Heerlijk om zo vroeg thuis te zijn.' Zijn zoontje wil voetballen, maar Veenendaal moet zijn lessen van morgen voorbereiden. Vanavond moet hij er nog op uit voor school.

Veenendaal gaat om kwart over zeven op huisbezoek bij ouders van brugklasleerlingen. De Johannes Post Mavo houdt actief contact met de ouders omdat voor hen de drempel naar de school te hoog is. Bij de basisschool durven ze nog wel binnen te stappen voor een gesprek, maar nu is enige aandrang van school nodig. Het gesprek gaat over de vorderingen, van het kind maar ook over zijn privé-omstandigheden. Misschien liggen de ouders wel in scheiding en verklaart dat eventuele gedragsproblemen. Veenendaal legt vier bezoeken af, om half elf is hij thuis.

Op dinsdag is de leraar Duits meestal de eerste drie uur vrij, maar vandaag staat weer een bezoek aan een basisschool op de agenda. 's Middags staat hij van twaalf tot half vier voor de klas. Daarna volgt een vergadering van de vertrouwenscommissie. Samen met een collega bespreekt Veenendaal de problemen van zijn leerlingen met een schoolarts, iemand van de Riagg en een maatschappelijk werker. De gespreksonderwerpen variëren van een kind dat mishandeld wordt door zijn ouders tot leerlingen met spraakproblemen.

Om vijf uur is Veenendaal thuis. Hij gaat wederom achter zijn schoolwerk zitten want om kwart voor zeven wordt hij verwacht op een avondschool. Elke dinsdagavond geeft hij Duits aan volwassenen om wat bij te verdienen. Het salaris van een leraar is volgens Veenendaal te krap om een gezin van te onderhouden. Om kwart voor negen gaat hij weer op huisbezoek. Een uur later is hij thuis.

Woensdag begint de leraar om half negen met een les aardrijkskunde. De kinderen krijgen een schriftelijke overhoring. 'Je zou denken dat ik dan even een krantje kan lezen, maar dat is niet zo. Zodra ik even niet oplet, gaan ze spieken.' Om kwart over negen zijn de leerlingen Duits aan de beurt voor een schriftelijke overhoring.

Daarna heeft Veenendaal een uur studieles. De leerlingen van de Johannes Post Mavo hoeven thuis geen huiswerk te maken. Tijdens de studieles moeten ze hun werk voorbereiden. Veenendaal helpt leerlingen die met vragen zitten. Ondertussen kijkt hij de schriftelijke overhoringen na. Van elf tot half twee geeft hij Duits.

Om half twee loopt hij zijn wekelijkse surveillance-dienst op het schoolplein. Hij grijpt in als scholieren tijdens de pauze rottigheid uithalen. 'We willen geen klachten van buurtbewoners.' Om kwart voor twee is hij vrij. Hij gaat naar huis en kan eindelijk voetballen met zijn zoontje. 's Avonds schuift hij nog twee uur achter zijn bureau om zijn lessen voor te bereiden en werk na te kijken.

De donderdagochtend is weer gereserveerd voor een ronselbezoek aan een basisschool. Vanaf twaalf uur gaat zijn normale rooster weer in. Hij geeft vier lesuren Duits. Vandaag krijgt de klas les van een stagiaire van de lerarenopleiding. Veenendaal moet haar observeren en beoordelen. 'Dat is bijna nog vermoeiender dan lesgeven.'

Om kwart over drie gaat hij weer op huisbezoek bij brugklasouders. Omdat de vader van het gezin er ook bij wil zijn maar geen tijd heeft, bezoekt hij hem in het restaurantje waar hij werkt. 'Never a dull moment.' Om half vijf gaat Veenendaal naar huis en geeft hij zichzelf vrij. 'De donderdagavond is heilig, dan geef ik badmintontraining.'

Vrijdag heeft hij van half negen tot kwart voor twee les. De stagiaire is er weer bij.

Na de les voert Veenendaal een evaluatiegesprek met de stagiaire. Het is haar laatste stagedag, dus het wordt een uitgebreide bijeenkomst. Om half drie is het tijd voor de maandelijkse personeelsvergadering van de Johannes Post Mavo.

Om half vijf is de school voor Veenendaal uit. Hij ploft thuis in een stoel.

Terugziend op de week erkent Veenendaal dat het geen doorsneeweek was. 'Ik ga natuurlijk alleen naar de basisscholen ter ere van de open dagen. Volgende week is het wellicht wat rustiger. Even in mijn agenda kijken: volgende week moet ik maandag- en dinsdagavond op school zijn voor de ouderavond. Vrijdag moet ik tussentijdse rapportcijfers inleveren. Daar moet ik nu al aan beginnen. Weer een drukke week dus.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden