'Wat een gekanker toch op de NS'

Te laat op het werk, de hele reis staan, treinen die niet meer rijden: lezers van de Volkskrant doen deze zomer verslag van hun ervaringen met de NS....

Van onze verslaggever

'Ik zou met twee vriendinnen een fietstocht gaan maken door Zeeland', schrijft Jana van der Ven uit Tilburg. Met drie zware fietsen stonden de meiden bijtijds op het perron, rekening houdend met de problemen bij het spoor. 'Stel je voor dat de trein zou vertrekken met onze fietsen erin; we moesten elkaar helpen en opschieten.' Haar vader had geprobeerd Jana gerust te stellen. 'De trein gaat echt niet vertrekken als jullie niet alles hebben ingeladen', had hij gezegd.

Maar nadat een vriendin met fiets was ingestapt, vertrok de trein wel. Zonder aankondiging. 'Daar stonden we dan. Geen fluitsignaal. Wat als onze fietsen erin hadden gestaan en wij niet? Of dat we tussen de deur waren gekomen? Het was een hartstikke gevaarlijke, bizarre situatie. We klaagden erover tegen een conducteur in een latere trein, maar die gaf geen antwoord en stapte zonder enig excuus de trein uit.'

Ook Wim Kuijpers is ontevreden over de conducteurs, die volgens hem te veel klagen over de stress van hun beroep. Tientallen voorbeelden van luiheid heeft hij gezien in zijn forenzenleven.

Zoals deze: 'Trein met vertraging wachtend op machinist. Zit al tien minuten naar alle bedrijvigheid op het station van Amsterdam te kijken als er op zijn dooie akkertje een machinist komt aansloffen. Even nog een gezellig babbeltje met de conductrice (de trein heeft toch al vertraging dus die paar minuten kunnen er ook wel bij).'

Nee, dan Duitsland. Over de conducteurs van Bundesbahn is Wien van der Gronde zeer te spreken. 'Keurige, opgeruimde treinen die stipt op tijd het perron op komen rollen. Conducteurs, smetteloos in pak, welke in correct Hoogduits de gestelde vraag beantwoorden. Het is gewoon een mentaliteitskwestie.'

Bram Kersten, woonachtig in Duitsland, denkt eveneens dat de reiziger daar beter af is. 'Wat betreft de service van het treinpersoneel klopt het dat ze meer service bieden dan in Nederland, ook wanneer er geen vertragingen zijn, en dat de algemene informatievoorziening beter is.

Maar de Duitsers zijn lang niet overal beter in, denkt Kersten. Van stiptheid merkt hij niet veel en de treinen zitten overvol. 'Je moet hier blij zijn als de trein een keer per uur rijdt. Het komt vaak voor, zelfs op drukke trajecten, dat een trein maar eens in de twee uur rijdt en bij gemiste aansluiting ben je dan ook gelijk twee uur later op je bestemming.'

Ook A. Agterhuis vindt dat de Duitse spoorwegen niet zonder meer beter zijn dan de NS. 'Wel eens opgelet hoe de kleine Duitse stations erbij staan (rijp voor de sloop) en de graffiti op de Nahverkerszüge? Dan zien de stations van de NS er picobello uit (afgezien van de vele rotzooi veroorzaakt door grazende reizigers).'

Gertjan Hakkart meent dat Finland, waar hij woont, het beloofde land voor de treinreiziger is. 'De treinen rijden volgens dienstrooster, zijn schoon en rookvrij. En de conducteurs doen hun werk naar behoren. Er is mij een geval bekend van iemand die ooit door een fout van de Finse Spoorwegen een aansluiting had gemist. Degene werd op hun kosten per taxi naar haar eindbestemming gebracht.'

Koos Voogd wordt een beetje moe van het geklaag van zijn medereizigers. Daarin staat hij niet alleen. De NS is zo slecht nog niet, schrijven verschillende treinreizigers op de Volkskrant-website. 'Wat een gekanker toch. Er blijven toch minimaal twee keer per uur treinen rijden op de meeste trajecten. Dus valt het nog reuze mee.'

Ook Jaap van der Plas relativeert de vertragingen. Als hij een aansluiting mist, weet hij wat hem te doen staat. 'Nu betekent het gelijk 'bingo' en kan ik weer een fijn vertragingsvergoedingsformulier in gaan sturen. Als het zo door gaat, verdien ik de maandtermijn van mijn OV-jaarkaart binnenkort terug met de vertragingsvergoedingen.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden