Wasbenzine alternatief voor diesel

Vervang diesel door wasbenzine of terpentine en een dieselmotor kan 20 procent efficiënter worden, bij een schadelijke uitstoot die een factor twintig lager ligt. Niels Leermakers van de TU Eindhoven onderzocht de mogelijkheden van dieselalternatieven met motoren die deels van glas zijn gemaakt. Vandaag promoveert hij op zijn ideeën.

AMSTERDAM - De dieselmotor drijft al ruim honderd jaar machines, schepen en voertuigen aan en hoewel hij steeds verfijnder is geworden, is aan de basisprincipes weinig veranderd. Dus stoot dit type motor nog altijd schadelijke stoffen uit als stikstofoxiden en roet, vergezeld van CO2.


Wasbenzine of terpentine kunnen een alternatief voor diesel zijn. Vanwege hun samenstelling mengen deze brandstoffen langer met lucht, waardoor ze beter verbranden. Met deze kennis gebeurde tot nu toe weinig. Sterker, zegt Leermakers, sinds een paar jaar hebben we nieuwe grondstoffen waarmee diesel gemaakt kan worden, zoals biodiesel of synthetische diesel uit aardgas. 'Maar die worden zo gefabriceerd dat ze weer precies lijken op ouderwetse diesel.'


Dat heeft een goede reden: bestaande motoren moeten er goed op kunnen lopen. Gevolg: brandstof en motor houden elkaar min of meer gevangen, waardoor dieseltechnologie relatief vervuilend blijft.


'Wij hebben gekeken hoe je kunt profiteren van alternatieve brandstofvarianten in dieselmotoren', zegt Leermakers. Wasbenzine en terpentine kunnen zo'n alternatief zijn, maar een probleem bij het gebruik ervan is dat deze brandstoffen alleen optimaal presteren binnen nauwe toleranties. 'Bijvoorbeeld wel bij een buitenluchttemperatuur van 13 graden Celsius, maar niet meer bij 20 graden.' En wel op zeeniveau, maar minder in de bergen, waar de luchtdruk lager is.


Om te onderzoeken waar dit optimale punt voor een bepaald type brandstof ligt, gebruikte Leermakers labmotoren waarbij onder andere de zuurstofconcentratie in de lucht gevarieerd kan worden. Delen van de verbrandingskamer van deze motoren zijn van glas gemaakt, zodat de onderzoeker kon meekijken. 'Met laserlicht kun je precies zien wanneer het misgaat, dus wanneer zich tijdens de verbranding roet vormt. Zo kun je zien wanneer er meer of minder walm ontstaat en dus sprake is van een betere verbranding.' Een betere verbranding betekent minder brandstofverbruik en een lagere uitstoot.


Leermakers gebruikte standaarddiesels in zijn testopstelling. Alleen het motormanagement (de software die onder meer het tijdstip en de duur van de inspuiting regelt) was aangepast. Met de brandstofalternatieven werd onder ideale omstandigheden een rendement tot ruim boven de 50 procent gehaald. Een gemiddelde vrachtwagenmotor haalt nu 43 procent, aldus Leermakers. De onderzoeker verwacht geen invloed op de levensduur van de motor voor de door hem gebruikte brandstoffen.


Omdat de toleranties voor een ideale verbranding zo nauw zijn en een niet aangepaste motor er geen profijt van heeft, heeft het weinig nut de complete tankinfrastructuur aan te passen. Er zullen daarom geen wasbenzinepompen langs de snelweg verschijnen, verwacht de onderzoeker.


Leermakers ziet wel toepassingen in de internationale scheepvaart. Schepen varen altijd op zeeniveau, waardoor schommelingen in luchtdruk geringer zijn dan op land. Daarnaast tanken ze maar op een paar plaatsen ter wereld, in havens waar vaak ook petrochemische industrie is. Daar zouden de alternatieve brandstoffen aangeboden kunnen worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden