Was ik maar een influencer

Jossine Modderman en Arno Kantelberg geven elke week ongevraagd stijladvies aan bekende mensen.

Cameron Dallas en Anna Nooshin. Beeld anp

Meer dan alleen ambitie

Anna Nooshin is een fameuze mode-influencer. Nou krijg ik het laatste woord bijna niet uit mijn bek, maar inmiddels gebruikt zelfs m'n groenteboer de term om de rare kiemen in z'n schap te verantwoorden. Van veel influencers (vroeger heetten ze rolmodellen) vraag ik me af wat precies hun raison d'être is - zo niet van Anna. In 2010 begon ze het onlinelifestylemagazine NSMBL; vijf jaar later volgde het boek On Top - over de weg daarnaartoe - en werd ze lifestyledeskundige bij RTL Boulevard. Vorig jaar publiceerde ze haar tweede boek met de ieniemienie pretentieuze titel On Life en nu wordt ze presentator van Holland's Next Top Model. Een post van haar bereikt op Instagram 373 duizend volgers. Geloof me, dan heb je meer in je mars dan alleen ambitie.

Daarnaast is de Iraans-Nederlandse ondernemer bespottelijk beeldschoon. Onlangs kwam ik haar tegen - ik ken haar verder niet hoor - en wat zag ze er opperkoel uit, in d'r legerjack. Haar outfit op bovenstaande foto is ook tof. T-shirt en broek zijn van het Nederlandse Le Cafe Noir Studio. Hou je van dit Ibiza-festivalstijltje, dan zit je daar goed. En het is niet belachelijk duur, wat we niet kunnen zeggen van de loafers van Gucci. In combinatie met de trackpants: geniaal. En verder ben ik dus jaloers op dat legerjack met franjes van Faith Connexion dat ze laatst droeg, van bijna 600 euro. Was ik maar een influencer.

Jossine Modderman, hoofdredacteur LINDAnieuws.nl

Beeld prive archief

'A 21-year-old who buys stuff'

Bij de mannenmodeshows in Milaan is het, in tegenstelling tot bij de vrouwelijke variant, nooit zo'n hysterische boel. Je toont je uitnodiging, schuifelt naar binnen en neemt het gebodene voor kennisgeving aan. Vandaar mijn verbazing toen ik vorig jaar bij de show van Calvin Klein, die traditioneel wordt gegeven in een zielloze straat aan de zuidoostkant van de stad, duizenden bakvissen voor de ingang zag stuiteren. Zoiets had ik in Milaan nog niet eerder aan de klomp hangen.

Bij navraag bleken de beugelbekkies opgetrommeld te zijn door een mooie jongen die zijn aanwezigheid bij de show via social media had aangekondigd. Cameron Dallas was zijn naam, en op mijn vraag aan de Italiaanse pr-dame wat deze Amerikaanse vogel precies deed, antwoordde ze droogjes: 'He is a 21-year-old who buys stuff.'

Afgelopen januari zag ik onze jonge vriend weerom, deze keer bij Dolce & Gabbana, in het gezelschap van andere 'millennial influencers', onder wie de zoon van Pamela Anderson, die van Jude Law en - ik verzin het niet - de kleinzoon van Bob Dylan. Het is de moderne tijd, wat u zegt, en ook ongetwijfeld de kift, want ik heb nooit hysterische bakvissen aan mijn kont hangen, in ieder geval niet met duizenden tegelijk, maar opa stijlpastoor denkt er allemaal het zijne van. De kleertjes zijn prima, de instappers meer dan fraai, dat moet ik 'm nageven.

Arno Kantelberg, hoofdredacteur Esquire

Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden