'Was het maar weer oorlog'

Zaterdag begint de zesde reeks Telefilms. Terreur? Af en toe rijdt er een pantservoertuig door het beeld...

De Marokkaanse Mo en de blonde Nicolette wonen net samen; hun Rotterdamse woning staat nog vol ingepakte dozen. Tijdens een vrijpartij klinkt een klap. Het peertje aan het plafond begint vervaarlijk te knipperen. Buiten gaat een alarm af: in de petroleumhaven is een schip ontploft. Een terroristische aanslag, melden de nieuwsdiensten direct.

De volgende ochtend worden Mo en Nicolette door zwaar bewapende agenten van hun matras gelicht. Mo is de hoofdverdachte van de aanslag. Hij zou deel uitmaken van een Al Qa'ida-cel en verdwijnt in een noodgevangenis. Rotterdam verandert in een oorlogszone. Dat wil zeggen: af en toe rijdt een pantservoertuig door het beeld. 'Is Mo een moslim?', wil Nicolette van Mo's zus weten. 'Als je wordt opgepakt na een terroristische aanslag, dan ben je een moslim', antwoordt zij.

Staatsge vaarlijk van Marcel Visbeen is een van zes nieuwe telefilms, die vanaf zaterdag wekelijks worden uitgezonden op Nederland 3. Telefilms spelen in op de actualiteit, hedendaagse thema's en problematiek, zo staat op www. telefilm. nl te lezen. 'De verhalen hebben een grote herkenbaarheid. De makers nemen de kijker mee in hun zoektocht om het heden te begrijpen en gebeurtenissen te plaatsen in een groter perspectief.'

Mooie woorden – maar gemakkelijker gezegd dan gedaan. Off Screen van Pieter Kuijpers is gebaseerd op het drama in de Amsterdamse Rembrandt-toren, waar op 11 maart 2002 een verwarde buschauffeur achttien mensen gijzelde. Ineke Houtmans coming of age-film Stille nacht is losjes gebaseerd op een krantenbericht over de vergeefse jacht op een Utrechtse serieverkrachter. Beide films – in de bioscoop trok Stille nacht 14.011 bezoekers, en Off S creen 2.643 – geven een draai aan de gebeurtenissen. In Staatsge vaarlijk komt het zo ver niet.

Visbeen bedacht die film als reactie op '11 september' en de moord op Pim Fortuyn. Maar in het doorgedraafde scenario van Hugo Heinen is het belegerde Rotterdam slechts de achtergrond voor Romeo en Julia-achtige verwikkelingen.

Ook in Gebroken rood – na Saint Amour, Dat is nooit mijn naam geweest en November-licht de vierde mislukte telefilm van Erik Oosthoek – schemert vaag de actualiteit door. Twee jongens in bomberjacks dringen het huis van een oud mensje binnen, slaan haar de hersens in, en drinken haar cognac op. 'Was het maar oorlog, dan konden we weer in het verzet', zegt een man tijdens de begrafenis. Als de twee moordenaars – kale kop, Lonsdale en kistjes – binnen no time vrijkomen wegens vormfouten, voegt de gepensioneerde leraar Nederlands het woord bij de daad. Hij haalt zijn wapen van zolder en roept zijn vrienden uit het verzet weer bij elkaar.

Bijna even bizar zijn de gebeurtenissen in On Stage. Daarin volgt Marcel Hensema vijf talentvolle vrienden, die net zijn afgestudeerd aan de kleinkunstacademie. Ze worden gespeeld door Maartje Teussink, Steef Hupkes, Martijn Hillenius, Dorien Haan en Thijs Maas, die samen deel uitmaakten van de lichting 1999 van de Amsterdamse Kleinkunstacademie. On Stage is uit de losse pols gefilmd, in een stijl die moet doorgaan voor documentair, maar de gebeurtenissen zijn zo mal dat niemand in verwarring kan raken.

Het best geslaagd is nog G ezocht: Man van de Belgische Patrice Toye (Rosie), die zich het minst gelegen heeft laten liggen aan de talrijke vereisten van het Telefilm-genre. In het grote-stadssprookje speelt Monic Hendrickx een alleenstaande moeder. Ze heeft een slecht betaalde baan, het lukt haar slechts met de grootste moeite werk en huishouden af te stemmen op de schooltijden van haar 9-jarige zoon Bas, en haar familie twijfelt sterk aan haar opvoedkundige capaciteiten. Dan komt Bas in actie: hij plaatst een advertentie op het prikbord van de supermarkt om zijn moeder aan de man te helpen.

39 Telefilms zijn er inmiddels gemaakt, waaronder goed gelukte zoals Suzy Q (1999), Familie (2001), Tussenland (2003) en Blue Bird (2004). De zesde lichting steekt daar bleekjes bij af. Omdat de kijkcijfers teruglopen, gaat het roer in 2007 om.

In de reglementen is opgenomen dat de Telefilms moeten voldoen aan het netprofiel waarop de films worden uitgezonden, in dit geval Nederland 1.

Dat stelt de mens centraal en brengt verdieping aan in maatschappelijke en levenbeschouwelijke ontwikkelingen. Bovendien is een thema voor de reeks van 2007 gekozen: de streekroman.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden