Warme vampierfilm

Dat vampierfilms ook hartverwarmend kunnen zijn bewijst dit prachtige Zweedse Låt den rätte komma in, een internationaal gelauwerde coming-of-age-tienerfilm over de liefdevolle maar onmogelijke vriendschap tussen de bleke Oskar, het pispaaltje van de klas, en Eli, een vampiermeisje dat eigenlijk helemaal geen mensen wil bijten. Regisseur Tomas Alfredson, die vorig jaar met de complexe spionagethriller Tinker Tailor Soldier Spy bewees uiterst multifunctioneel te zijn, noemt de film deels autobiografisch: hij groeide op in een soortgelijke kille buitenwijk van Stockholm waarin hij zijn personages laat dolen. De kalme, observerende beelden zijn van de in Zweden woonachtige Nederlandse cameraman Hoyte van Hoytema. Om begrijpelijke redenen sloeg Alfredson het aanbod af om de Amerikaanse remake van zijn film te maken - al was het uiteindelijke Let Me In van Cloverfield-regisseur Matt Reeves helemaal zo slecht nog niet.


Let the Right One In (Tomas Alfredson, 2008)


Arte, 22.25-00.15 uur.


In Zweden won Nederlander Hoyte van Hoytema als eerste cameraman in de geschiedenis twee jaar achter elkaar de prestigieuze nationale filmprijs de Gouden Tor, voor Let the Right One In en voor het visueel lyrische Flickan (The Girl).

D-War

(Hyung-rae Shim, 2007) D-War, ook wel Dragon War, is een idiote monsterfilm waarin slangachtige reuzendraken uit een Koreaanse mythe Los Angeles in puin leggen. Voor het zover is, en de makers zich eindelijk te buiten kunnen gaan aan onbedoeld hilarische special effects, krijgt de kijker een ondoorgrondelijke brij slecht geacteerde pulp voor de kiezen. Voldoende cultpotentie, dat wel, maar een grotebeestenfilm als The Host, tevens van Zuid-Koreaanse makelij en een jaar eerder verschenen, is oneindig veel beter.


RTL 7, 22.10-23.50 uur.


The Ring

(Gore Verbinski, 2002) 'Het ziet eruit als een studentenfilmpje', zegt een van de personages in The Ring wanneer hij naar een mysterieuze videoband heeft gekeken. Inderdaad zouden de zwaarmoedige zwart-witbeelden van een ladder, een suïcidale vrouw en een spiegel best het werk van een kunstzinnige student kunnen zijn. Maar ze krijgen in de film een griezelige lading. Iedereen die ernaar kijkt, wordt meteen na afloop gebeld met de boodschap dat hij nog zeven dagen te leven heeft. Het is een sterke gimmick - eerder met succes gebruikt in het oorspronkelijke Japanse Ringu - die ook in deze Amerikaanse versie iets minder subtiel, maar toch knap wordt uitgewerkt. Naomi Watts speelt een hoofdrol als journaliste die op onderzoek uitgaat. De regie is van de voormalige punkgitarist Gore Verbinski, die zich in de afgelopen tien jaar heeft laten kennen als een prima genrefilmer. Drie succesvolle delen Pirates Of The Caribbean leverde hij af, de even succesvolle actiekomedie The Mexican, tussendoor deze horrorremake en vorig jaar de uitstekende animatiefilm Rango. Op komst is avonturenfilm The Lone Ranger.


BBC 1, 00.15-02.00 uur.


Fearless

(Peter Weir, 1993) De Australische regisseur Peter Weir maakt niet veel films, maar ze zijn het wachten doorgaans waard. Zijn grootste commerciële succes was het zoete Dead Poets Society (1989), maar als studie naar de weerslag van traumatische gebeurtenissen - een terugkerend thema in zijn films - is Fearless veel beter. Jeff Bridges is subliem als overlevende van een vliegtuigramp, die wanhopig betekenis probeert te geven aan zijn lot.


Arte, 0.55-2.55 uur.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden